Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3383
Title: Uso de recursos digitales y uso del mapa mental para el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en estudiantes universitarios
Other Titles: Use of digital resources and the use of mind maps for the development of critical thinking skills in university students
Authors: Collazo Fuentes, Magda
Veytia Bucheli, María Guadalupe
Rivera Alejo, Francisco Javier
Issue Date: 31-Jul-2023
Publisher: Universidad Autónoma de Zacatecas
Abstract: El objetivo del estudio es analizar la contribución del uso de los recursos digitales y del mapa mental en el desarrollo de habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Es una investigación de tipo cuantitativa, descriptiva, longitudinal y cuasiexperimental. Se aplicó un pre-test y un post-test a una muestra intencional de 12 estudiantes universitarios, con una media de edad de 35.5 años. Los resultados confirman que el empleo de los recursos digitales y estrategias didácticas como el mapa mental favorecen la construcción de significados y del pensamiento crítico en los estudiantes, siempre que se ponga al centro del aprendizaje el perfil, las necesidades específicas de formación del estudiante universitario, el proceso evaluativo y el acompañamiento docente.
Description: The objective of the study is to analyze the contribution of the use of digital resources and mind maps in the development of critical thinking skills in university students. It is a quantitative, descriptive, longitudinal, and quasi-experimental research study. A pre-test and a post-test were administered to an intentional sample of 12 university students with a mean age of 35.5 years. The results confirm that the use of digital resources and instructional strategies like mind maps promote the construction of meaning and critical thinking in students, provided that the profile and specific training needs of the university student are placed at the center of the learning and evaluation process, along with teaching support.
URI: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3383
http://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-214
ISSN: 2594-0449
Other Identifiers: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Collazo Fuentes.pdf767,28 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons