Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3363
Title: Modelo de Explicación e Inserción de las TIC en alumnos Universitarios
Other Titles: Model of Explanation and Insertion of ICT in University students
Authors: Berumen Enríquez, José
De la Torre y Ramos, Jorge
Ríos Rodríguez, Leticia del Carmen
Ruvalcaba Arredondo, Leonel
Issue Date: 12-Jun-2023
Publisher: RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo.
Abstract: El construir y brindar un modelo de explicación e inserción de las Tecnologías de la Información y Comunicación es necesario en la actualidad, dado que son elementos que no se encuentran aislados uno del otro. El modelo se conforma por Datos Generales, Habilidades Tecnológicas, Uso de Instagram, de WhatsApp, Relaciones y Redes Sociales, Narcisismo y Ansiedad. Se llevó a cabo una metodología cuantitativa a través de pruebas de Alfa de Cronbach, Esfericidad de Bartlett y Kaiser Meyer y Olkin (KMO) y el Índice de Comunalidades del Análisis Factorial Exploratorio, con el propósito de confirmar la consistencia de los ítems que conforman el Modelo Estadístico. Se concluye, a través del método cuantitativo, que es satisfactoria la coherencia de los ítems y que la propuesta de modelo con las secciones que se indican es viable.
Description: Building and providing a Model of Explanation and Insertion of Information Technologies, Communication, Knowledge and Digital Learning and Social Networks is necessary today. Since they are elements that are not isolated from each other. The model is made up of General Data, Technological Skills, Use of Instagram, WhatsApp, Relationships and Social Networks, Narcissism and Anxiety. A quantitative methodology was carried out through Cronbach's Alpha tests, Bartlett's Sphericity, Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) and the Exploratory Factor Analysis (EFA) Communalities Index, with the purpose of confirming the consistency of the items that constitute the Statistical Model. It is concluded through the quantitative method that the coherence of the items is satisfactory and that the Model proposal with the indicated sections is viable.
URI: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3363
ISSN: 2007-7467
Other Identifiers: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Modelo de Explicación e Inserción de las TIC en alumnos Universitarios.pdf380,51 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons