
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3971
Title: | Marco curricular de educación media superior en México: una escuela abierta y orientadora |
Other Titles: | Curriculum Framework for Upper Secondary Education in Mexico: An Open and Guiding School |
Authors: | Magallanes Delgado, María del Refugio Rangel Bernal, Laura |
Issue Date: | Apr-2025 |
Publisher: | Editorial Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
Abstract: | El objetivo de esta investigación es analizar la incorporación del modelo de escuela abierta y orientadora en el Marco Curricular Común de educación media superior en México, en el proyecto educativo de la Nueva Escuela Mexicana, que pugna por una educación de excelencia y con justicia social. El análisis se llevó a cabo a través de una revisión de los elementos curriculares donde se encontró que, a partir de sus dos grandes componentes, el currículo fundamental y el currículo ampliado, se decanta la construcción de una cultura democrática alternativa, la cual gira en torno al modelo de escuela abierta y orientadora, que pondera la dimensión ética-política de la educación. Se concluye que este modelo dota de identidad al estudiante como agente prepolítico de su comunidad. Las áreas de conocimiento y recursos sociocognitivos y socioemocionales propician la interconexión entre aula, escuela y comunidad que había estado ausente en los marcos curriculares neoliberales. |
Description: | The objective of this research is to analyze the incorporation of the open and guiding school model in the Common Curricular Framework of upper secondary education in Mexico, in the educational project of the New Mexican School, which strives for an education of excellence and with social justice. The analysis was carried out through a review of the curricular elements where it was found that, from its two main components, the fundamental curriculum and the expanded curriculum, the construction of an alternative democratic culture is decided, which revolves around the model of an open and guiding school, which considers the ethical-political dimension of education. It is concluded that this model gives the student an identity as a pre-political agent of his community. The areas of knowledge and socio-cognitive and socio-emotional resources foster the interconnection between classroom, school and community that had been absent in previous neoliberal curricular frameworks. |
URI: | http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3971 https://doi.org/10.48779/0hvq-2k88 |
ISSN: | 2805-6655 |
Other Identifiers: | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Appears in Collections: | *Documentos Académicos*-- M. en Educ. y Des. Prof. Doc. |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Marcocurricular.pdf | 407,73 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License