Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3971
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor240571en_US
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-7306-1950en_US
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0003-1588-5289en_US
dc.coverage.spatialLatinoaméricaen_US
dc.creatorMagallanes Delgado, María del Refugio-
dc.creatorRangel Bernal, Laura-
dc.date.accessioned2025-09-12T18:45:01Z-
dc.date.available2025-09-12T18:45:01Z-
dc.date.issued2025-04-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.issn2805-6655en_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3971-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48779/0hvq-2k88-
dc.descriptionThe objective of this research is to analyze the incorporation of the open and guiding school model in the Common Curricular Framework of upper secondary education in Mexico, in the educational project of the New Mexican School, which strives for an education of excellence and with social justice. The analysis was carried out through a review of the curricular elements where it was found that, from its two main components, the fundamental curriculum and the expanded curriculum, the construction of an alternative democratic culture is decided, which revolves around the model of an open and guiding school, which considers the ethical-political dimension of education. It is concluded that this model gives the student an identity as a pre-political agent of his community. The areas of knowledge and socio-cognitive and socio-emotional resources foster the interconnection between classroom, school and community that had been absent in previous neoliberal curricular frameworks.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación es analizar la incorporación del modelo de escuela abierta y orientadora en el Marco Curricular Común de educación media superior en México, en el proyecto educativo de la Nueva Escuela Mexicana, que pugna por una educación de excelencia y con justicia social. El análisis se llevó a cabo a través de una revisión de los elementos curriculares donde se encontró que, a partir de sus dos grandes componentes, el currículo fundamental y el currículo ampliado, se decanta la construcción de una cultura democrática alternativa, la cual gira en torno al modelo de escuela abierta y orientadora, que pondera la dimensión ética-política de la educación. Se concluye que este modelo dota de identidad al estudiante como agente prepolítico de su comunidad. Las áreas de conocimiento y recursos sociocognitivos y socioemocionales propician la interconexión entre aula, escuela y comunidad que había estado ausente en los marcos curriculares neoliberales.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherEditorial Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaen_US
dc.relationhttps://doi.org/10.19053/uptc.0120-7105.eyc.2025.29.e18180en_US
dc.relation.ispartofhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/18180en_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherReforma educativaen_US
dc.subject.otherMarco curricular comúnen_US
dc.subject.otherEducación media superioren_US
dc.subject.otherEducación democráticaen_US
dc.titleMarco curricular de educación media superior en México: una escuela abierta y orientadoraen_US
dc.title.alternativeCurriculum Framework for Upper Secondary Education in Mexico: An Open and Guiding Schoolen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- M. en Educ. y Des. Prof. Doc.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marcocurricular.pdf407,73 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons