Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3184
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor958780en_US
dc.contributor.advisorSergio Guillermo Espinosa Proaen_US
dc.coverage.spatialGlobalen_US
dc.creatorPerales Soria, Alejandro-
dc.date.accessioned2023-02-13T17:35:54Z-
dc.date.available2023-02-13T17:35:54Z-
dc.date.issued2021-08-06-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3184-
dc.descriptionThis research has for object, in a first place, the localization, in a philosophical field, of the primary articulating concepts of western tradition mainly emphasizing two categories: «subjectivity» and «transcendence». After the weighing of the incidences of such binomial, the research, in a second place, scroll its attention into the study of an alternative philosophical field, installed in the plane of three philosophical figures: Lucretius, Spinoza and Nietzsche. Therefore, the primary proposal is thinking the category of «subject» as the basement of the modern philosophical project, at the same time that an alternative and parallel movement, centered on different categories. With special care of historical distances, the analysis of the three figures recently named allows to locate the conceptual coordinates that, through apparently dissimilar systems, converge in a concrete point: the abolition of the «subject» as principal category of the knowledge.en_US
dc.description.abstractEsta investigación tiene por objeto, en primer lugar, la localización, en un registro filosófico, de los conceptos articuladores primarios de la tradición occidental, colocando para ello un particular énfasis en dos categorías: «subjetividad» y «trascendencia». Después de ponderar las incidencias de dicho binomio, la investigación, en un segundo término, desplaza su atención hacia el estudio de un registro filosófico alternativo, instalado sobre el concepto de «inmanencia» y analizado en el plano de tres figuras filosóficas: Lucrecio, Spinoza y Nietzsche. La propuesta principal es, entonces, pensar la categoría de «sujeto» como basamento del proyecto filosófico moderno, al mismo tiempo que un movimiento alternativo y paralelo, centrado sobre categorías distintas. Con especial cuidado de las distancias históricas, el análisis de las tres figuras filosóficas recién mencionadas permite localizar las coordenadas conceptuales que, a través de sistemas aparentemente disímiles, convergen en un punto concreto: la abolición del «sujeto» como categoría principal del saber.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestro en Investigaciones Humanísticas y Educativasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherOntologíaen_US
dc.subject.otherestéticaen_US
dc.subject.othercristianismoen_US
dc.subject.othermodernidaden_US
dc.titleDe la ontología como estética de la existencia: Spinoza y Nietzscheen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis completa organizada.pdfTesis7,86 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons