Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3176
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor1012911en_US
dc.contributor.advisorGonzalo Lizardo Méndezen_US
dc.coverage.spatialGlobalen_US
dc.creatorSaucedo Alonso, Miriam Marlem-
dc.date.accessioned2023-02-13T17:18:34Z-
dc.date.available2023-02-13T17:18:34Z-
dc.date.issued2021-10-07-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3176-
dc.descriptionThe study carried out on the novel by the Cuban writer Reinaldo Arenas Journey to Havana with the purpose of knowing if the novel is fantastic, what is the purpose of the use of fantastic resources and why is a fragmented novel, reached the conclusion that, through each story, the novel goes through different manifestations of the fantastic, making use of specific themes and it was discovered that Arenas liked literary experimentation, in addition to making use of the resources of fantasy literature to address issues that disturb him, avoiding the censorship that it could have in case of having written a work of a realistic nature, for what it narrates from the otherness, of the alien to the normative, of the exile, of the persecuted and misunderstood as a way of transmitting a secret truth in order to let the reader discover it; to reach these conclusions, a textual analysis was carried out, of the hero's journey and another of the fantastic’s method, which are based on theories and concepts of: Mieke Bal, Christopher Vogler, Tzvetan Todorov, Magali Velasco and Omar Nieto. Finally, this work is relevant because there are few literary studies on the last novel that Reinaldo Arenas wrote and adds a contribution to the studies carried out on this authoren_US
dc.description.abstractEl estudio realizado a la novela del escritor cubano Reinaldo Arenas Viaje a la Habana: novela en tres viajes con el propósito de saber si la novela es fantástica, con qué fin y por qué es una novela fragmentada, llegó a la conclusión de que, a través de cada relato, la novela pasa por diferentes manifestaciones de lo fantástico, valiéndose de temas concretos y se descubrió que a Arenas le gustaba la experimentación literaria, además de que hace uso de los recursos de la literatura fantástica para abordar temas que le inquietan evitando la censura que podría tener en caso de haber escrito una obra de corte realista, por lo que narra desde las otredades, de lo ajeno a lo normativo, del exiliado, del perseguido e incomprendido como una forma de transmitir una secreta verdad con el fin de que el lector la descubra; para llegar a estas conclusiones se realizó un análisis textual, del viaje del héroe y otro del método de lo fantástico, los cuales se sustentan en teorías y conceptos de: Mieke Bal, Christopher Vogler, Tzvetan Todorov, Magali Velasco y Omar Nieto. Finalmente, este trabajo es relevante puesto que hay pocos estudios literarios sobre la última novela que escribió Reinaldo Arenas y suma una aportación a los estudios realizados sobre el ya mencionado autoren_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestra en Investigaciones Humanísticas y Educativasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherReinaldo Arenasen_US
dc.subject.otherlo fantásticoen_US
dc.subject.otheranálisis textualen_US
dc.subject.otherviaje del héroeen_US
dc.subject.otherviaje a la Habanaen_US
dc.titleLas formas del horror: lo fantástico en viaje a la habana de Reinaldo Arenasen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis_Miriam Saucedo_Octubre2021.pdfTesis2,29 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons