Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2995
Title: Estrategias de afrontamiento asumidas por estudiantes de la universidad Simón Bolívar en clases virtuales por la crisis del covid-19.
Other Titles: Coping strategies assumed by students of the Simón Bolívar University in virtual classes due to the covid 19 crisis
Authors: Albor Chadid, Lourdes Isabel
Albor Estrada, Mónica Lucía
Issue Date: 31-Jul-2022
Publisher: Universidad Autónoma de Zacatecas
Abstract: Ante la crisis y vulnerabilidad que aconteció alrededor de la pandemia por efectos del Covid-19, la educación constituyó uno de los principales sistemas que debió luchar para que no se detuviera. Este estudio tuvo como objetivo determinar las estrategias de afrontamiento en relación al nivel de estrés por las nuevas condiciones de readaptación ante la modalidad virtual para la continuidad de los procesos académicos en estudiantes de octavo semestre del Programa de Psicología de la Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, por el desencadenante repentino del virus Covid-19. Método: se basó en un estudio no experimental, con un diseño cuantitativo, con la aplicación de una encuesta transversal aplicada a través de “Google Forms”. Conclusiones: los estudiantes inducidos para encontrar mejor equilibrio y alternativas en su sistema por la nueva modalidad académica virtual, también utilizaron, con el desarrollo de las tecnologías, estrategias de mayor apropiación y “recopilación de información adicional sobre el problema, averiguando más sobre el problema”, lo que les permitió prepararse para el nuevo fenómeno y adquirir una nueva modalidad de enseñanza-aprendiza que antes era invisible.
Description: Given the crisis and vulnerability that occurred around the pandemic due to the effects of Covid-19, education was one of the main systems that had to be addressed. The objective of this study was to determine the coping strategies in relation to the level of stress due to the new conditions of readaptation to the virtual modality for the continuity of academic processes in eighth-semester students of the Psychology Program of the Simón Bolívar University, Barranquilla, due to the sudden appearance of the Covid-19 virus. Method: it was based on a non-experimental study, with a quantitative design, with the application of a cross-sectional survey applied through "Google Forms". Conclusions: the students induced to find a better balance and alternatives in their system by the new virtual academic modality, also applied, with the development of technologies, appropriation strategies and "gathering additional information about this issue, finding out more about the problem", which allowed them to prepare for the new phenomenon and acquire a new teaching-learning modality that was previously invisible.
URI: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2995
http://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-105
ISSN: 2594-0449
Other Identifiers: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Albor Chadid.pdf467,51 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons