Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2992
Title: Modos de atención a la Tierra: materiales y prácticas artísticas frente al Antropoceno
Other Titles: Modes of attention to the Earth: materials and artistic practices against the Anthropocene
Authors: Oliveira Dias, Susana
Issue Date: 31-Jul-2022
Publisher: Universidad Autónoma de Zacatecas
Abstract: El Antropoceno es un concepto que necesita ser problematizado desde diferentes perspectivas. Esto porque, si vamos a tener un “tiempo de catástrofes”, como lo define Stengers (2015) necesitamos reflexionar sobre cómo vamos a pensar y caracterizar la destrucción y cómo actuar de cara a eso. En este artículo elijo pensar el Antropoceno con materiales y prácticas artísticas, considerándolos lugares privilegiados para la creación de nuevas formas de atención a la Tierra. Busco escribir con obras que permitan “percibir-hacer bosque” (Dias, 2020) es decir, que dejen la mera denuncia y el deseo de convencer a la población y que reinventen la relación con los desastres, traigan nuevas formas de pensar las potencialidades de los encuentros con los pueblos indígenas y las ciencias climáticas, así como problematizar la pérdida del cosmos (Lawrence, 1990). Las artes emergen como un lugar no para la mera expresión de opiniones o subjetividad de los artistas, sino como un espacio de experimentación sin precedentes de las relaciones con la Tierra desde perspectivas más allá del horizonte humano.
Description: The Anthropocene is a concept that needs to be problematized from different perspectives. This is because, if we are going to have a “time of catastrophes”, as defined by Stengers (2015) we need to reflect on how we are going to think about destruction and characterize it, as well as how to act to facing it. In this article, I choose to think about the Anthropocene with artistic materials and practices, considering them privileged places for the creation of new ways of caring for the Earth. I seek to write with works that allow “perceiving-making a forest” (Dias, 2020) that is, that leave the mere denunciation and desire to convince the population and reinvent the relationship with disasters, bring new ways of thinking about the potential of encounters with native peoples and the climatic sciences, as well as problematize the “loss of the cosmos” (Lawrence, 1990). The arts emerge as a place not for the mere expression of opinions or for the subjectivity of artists, but as a space for unprecedented experimentation of relationships with the Earth from perspectives beyond the human horizon.
URI: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2992
http://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-102
ISSN: 2594-0449
Other Identifiers: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Oliveira Dias.pdf807,13 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons