Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2836
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor936543es_ES
dc.contributor.advisorCarolina Carrillo Garcíaes_ES
dc.coverage.spatialZacatecas, Méxicoes_ES
dc.creatorMier Macias, Rogelio P.-
dc.date.accessioned2021-10-08T16:19:36Z-
dc.date.available2021-10-08T16:19:36Z-
dc.date.issued2020-11-01-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2836-
dc.descriptionThe assessment of the diversity to which the most genuine human feeling summons us and for which fortunately the educational policy of Mexico and most of the countries are currently committed under the paradigm of Inclusive Education, constitutes one of the biggest challenges facing teachers today. Responding fairly to the characteristics, needs, interests, abilities, skills, and learning styles of each and every student requires that teachers, especially those who teach mathematics, make every effort and develop capabilities. In this effort, given the complexity of the task due to the necessary compliance with times and the number of diverse students to be intervened by Basic Education teachers, not few times those capacities that allow them go to the background in their management meet the demands of students with outstanding mathematical aptitudes, which frequently leads to the loss of student interest. Taking into account this panorama of the classroom reality, it is outlined as desirable for the teacher to have pragmatic and easily accessible intervention alternatives. In this way, the author of this Professional Development Project oriented his training towards the study of a successful afterschool environment in the potentialization of mathematical talent, the mathematical olympics. The general objective to follow was to recognize the qualities of the mathematical olympics as a transforming activity of the high intellectual and creative natural capacities in mathematical talent. For their development, a field research was carried out at a descriptive level, using observation in two stages as the main method, the second edition of the course for Mathematical Olympics coaches sponsored by the Center for High Performance in Mathematics (CARMA is the acronym in Spanish) and the training of the Zacatecan elementary school and junior high school preselective for their participation in the 2020 Mathematical Olympics. Through the results, it was possible to collect and organize plenty material representative of the implicit content in the problems of the competitions for elementary school and junior high school levels, as well as the practices that coaches implement for their teaching. Based on those results, it was possible to conclude with the recognition of the determining qualities in the accomplishment of learning in this extracurricular environment, qualities that consequently adapted can be retaken for effective intervention in order to potentiate mathematical talent from school.es_ES
dc.description.abstractLa valoración de la diversidad a la que nos convoca el más genuino sentimiento humano y por la que afortunadamente se apuesta desde la política educacional de México y de la mayoría de los países en la actualidad, bajo el paradigma de la Educación Inclusiva, constituye uno de los mayores desafíos a los que se enfrentan los docentes de hoy día. El responder con equidad a las características, necesidades, intereses, capacidades, habilidades y estilos de aprendizaje de todos y cada uno de los educandos requiere que los maestros, en especial los que se dedican a la enseñanza de las matemáticas, pongan todo el empeño y desarrollen capacidades. Dada la complejidad que supone la tarea por el necesario cumplimiento con tiempos y la cantidad de alumnos diversos a intervenir por los docentes de la Educación Básica, en este esfuerzo no pocas veces pasan a un segundo plano en su gestión aquellas capacidades que le permiten satisfacer las demandas de los alumnos con aptitudes sobresalientes para las matemáticas, lo que frecuentemente conlleva a la pérdida del interés de estos educandos. Teniendo en cuenta este panorama de la realidad áulica, se perfila como deseable que el docente cuente con alternativas de intervención pragmáticas y de fácil acceso. En este tenor, el autor del presente Proyecto de Desarrollo Profesional orientó su capacitación hacia el estudio de un medio extraescolar exitoso en la potencialización de talento matemático: las olimpiadas matemáticas. El objetivo general perseguido fue el identificar aspectos de las olimpiadas matemáticas como actividad transformadora de las altas capacidades naturales intelectuales y creativas en talento matemático. Para su desarrollo se llevó a cabo una investigación de campo de tipo descriptivo, utilizando como método principal la observación en dos escenarios: la segunda edición del Curso para Entrenadores de Olimpiadas Matemáticas auspiciado por el Centro de Alto Rendimiento en Matemáticas (CARMA) y los entrenamientos del preselectivo zacatecano de primaria y secundaria para su participación en las olimpiadas matemáticas de 2020. Como expresión de los resultados se logró recopilar y organizar abundante material representativo del contenido implícito en los problemas de las competiciones para los niveles de primaria y secundaria, así como de las prácticas que implementan los entrenadores para su enseñanza. Sobre la base de tales resultados se pudo concluir con la identificación de los aspectos determinantes en el logro de aprendizaje en este medio extraescolar, aspectos que consecuentemente adaptados pueden ser retomadas para la intervención efectiva en pos de potencializar el talento matemático desde la escuela.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecases_ES
dc.relation.isbasedonMaestro en Matemática Educativa con Orientación en el Nivel Secundariaes_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Estados Unidos de América*
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Estados Unidos de América*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationCIENCIAS FISICO MATEMATICAS Y CIENCIAS DE LA TIERRA [1]es_ES
dc.subject.otheralumnos sobresalienteses_ES
dc.subject.otherproblemases_ES
dc.subject.otherolimpiadas matemáticases_ES
dc.subject.othertalento matemáticoes_ES
dc.titleLos Problemas de Olimpiadas de Matemáticas. Un Recurso para Atender las Aptitudes Sobresalienteses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_ES
Appears in Collections:*Tesis*-- UA Matemáticas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mier%2c R. (2020). Versión Final.pdfTesis de Mier 20204,94 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons