Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2204
Title: Brecha de género en la universidad, productivismo y tecnologías de la información
Other Titles: Gender gap in the university, productivism and information technologies
Divario di genere nell'università, produttivismo e tecnologie dell'informazione
Écart entre le genre à l'Université, productivisme et technologies de l'information
Authors: Acosta Reveles, Irma Lorena
Issue Date: 15-Aug-2019
Publisher: Universidad Autónoma de Madrid: Fundación General
Abstract: En el mundo, la inequidad laboral entre hombres y mujeres tiende a estrecharse en el último cuarto de siglo, empero, los avances están perdiendo celeridad; la Organización Internacional del Trabajo (OIT, 2016) estima que serán necesarios al menos setenta años para colmar la brecha salarial por género. Desde este marco general de inequidad, este artículo exhibe la situación prevaleciente en materia de trabajo académico en las universidades públicas de México; el análisis se sitúa en el marco de un productivismo que imprime un sello inédito a la organización del trabajo científico y educativo. Se trata de mostrar que ésta lógica operativa encuentra en las tecnologías de la información y comunicación (TIC) un recurso clave para apuntalar las competencias individuales, así como visibilizar los resultados académicos. Se concluye que, en su variedad, versatilidad y potencial, la apropiación estos recursos son la oportunidad para coadyuvar en la reducción de otras diferencias laborales entre géneros en este ámbito profesional.
Description: In the world, labor inequality between men and women tends to narrow in the last quarter of century, and in Latin American countries, of course; however, the advances to shorten this gap are losing speed. The International Labor Organization (ILO, 2016) estimates that, if this rhythm is followed, it will take seventy years to fill the gender pay gap; gap that constitutes one of the most obvious dimensions of inequality. This article looks at the prevailing situation in academic work, relative only to public Mexican universities; the analysis is placed within the framework of a productivism that imprints an unprecedented stamp on the organization of scientific and educational work. The purpose is to show that this operative logic finds in the information and communication technologies (ICT) a key resource to shore up the individual competencies, as well as to visualize the academic results. It is concluded that, in its variety, versatility and potential, the appropriation of these resources is the opportunity to contribute in the reduction of other labor differences between genders in this professional field.
URI: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2204
ISSN: 1139-9325
Other Identifiers: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Ciencia Política

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MPRA_paper_105216 Gender gap Acosta Reveles.pdf269,71 kBAdobe PDFView/Open
irma-lorena-acosta-reveles.pdf363,01 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons