Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/697
Title: Mobbing su afectación en la motivación y pertinencia laboral del docente universitario
Other Titles: Mobbing your involvement in the work motivation and membership of the university
Authors: Villagrán Rueda, Sonia
Puente Garnica, Luis Enrique
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad Autónoma de Queretaro
Abstract: El objetivo del presente trabajo, es analizar el fenómeno mobbing y su afectación en procesos psicológicos como la motivación y pertenencia laboral del docente universitario, reflexionando sobre bases teóricas; haciendo uso del método cualitativo, con la aplicación de la observación y entrevistas semiestructuradas, utilizando el muestreo de juicio no probabilístico, tomando como población a los profesores de carrera (Tiempos Completos, Medios Tiempos) así como los contratados por Hora Clase de la Universidad Autónoma del estado de Zacatecas; con el fin de identificar la existencia de mobbing y sus implicaciones respecto a la motivación y sentido de pertenencia. Encontrándose que existe una fuerte motivación intrínseca de los docentes en cualquier tipo de contratación; manifestándose en el alto nivel de compromiso y responsabilidad hacia su trabajo; Advirtiendo la existencia de mobbing encubierto, y concluyendo que puede permear hasta cierto punto la motivación y el sentido de pertenencia de dichos docentes universitarios
Description: The main purpose of the following study it is to analyze the phenomena “mobbing” and its effects on University teaching staff motivation and sense of belonging in their labor environments, considering the following theoretical concepts by means of qualitative methods, for instance; applying observation and semi -structured interviews, through non probabilistic judgment sampling by taking as a sample the university teachers (full time, part time) as well as the those who are hired by hours in the Autonomous Zacatecas University (UAZ). In order to identify mobbing existence and its implications on University teacher’s motivation and sense of belonging in their labor environments. Therefore, it is identified that there is a major intrinsic motivation in all hiring status teachers for their job and labor environment, noticing a high hidden and undercover mobbing existence. All in all, this study´s results show that motivation and sense of belonging on the university teaching staff is likely to be lessened by mobbing.
URI: http://localhost/xmlui/handle/20.500.11845/697
ISSN: 2395-8847
Other Identifiers: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Revista Ciencia UAQ 2015.pdf1,24 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons