Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/654
Title: Habitus, práctica y lectura escolar. Abordaje cualitativo
Authors: Jasso Velázquez, David
Villagrán Rueda, Sonia
Rodríguez Ortíz, Mónica
Aldaba Andrade, María Dolores
Calvillo Ríos, Claudia
Acosta De Lira, Jorge Armando
Issue Date: 17-Sep-2017
Publisher: ECORFAN
Abstract: La presente reflexión se centra en discernir a la lectura como práctica, lo que implica el abordaje, comprensión y correlación de categorías de análisis: institución, ideología, cultura, sujeto, subjetividad, práctica, lectura; que permitan el entendimiento de la práctica de la lectura, tomando como referente a Bourdieu (1995) desde lo que denomina habitus. La investigación se desarrolla bajo un enfoque cualitativo. Se aplicó una entrevista semiestructurada a profundidad a tres especialistas. Se concluye que, la lectura está totalmente imbricada en la organización y las condiciones sociales (Bahloul, 2003); la iniciativa de la lectura, la recepción y la circulación de los conocimientos adquiridos, las representaciones del libro y de la lectura actúan en el marco de las redes de socialización, y por lo tanto conformando un habitus lector
Description: The present reflection focuses on discerning reading as practice, which implies the approach, understanding and correlation of categories of analysis: institution, ideology, culture, subject, subjectivity, practice, reading; That allow the understanding of the practice of reading, taking as referring to Bourdieu (1995) from what he calls habitus. Research is conducted under a qualitative approach. A semi-structured interview was applied in depth to three specialists. It is concluded that reading is totally imbricated in the organization and social conditions (Bahloul, 2003); the initiative of reading, reception and circulation of acquired knowledge, book and reading representations act within the framework of socialization networks, and therefore forming a reader habitus
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11845/654
ISSN: 2523-0336
Other Identifiers: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Revista_de_Educación_Superior_V1_N1_2.pdf386,01 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons