Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/572
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor253332es_ES
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-7813-2471-
dc.creatorRuiz de Chávez Ramírez, Dellanira-
dc.creatorPando Moreno, Manuel-
dc.creatorAranda Beltrán, Carolina-
dc.creatorAlmeida Perales, Cristina-
dc.date.accessioned2018-06-18T19:03:48Z-
dc.date.available2018-06-18T19:03:48Z-
dc.date.issued2014-08-15-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.issn0718-2449es_ES
dc.identifier.issn0718-0306es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11845/572-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48779/nmbe-e047-
dc.descriptionThis study explored the relationship between the Burnout Syndrome and Work Engagement with demographic and labor variables among university academics of Zacatecas. Materials and methods: through a quantitative methodology, an observational analytical, cross-type study was designed by using a sample size of 98 women and 58 men. The instrument of Maslach's Burnout Inventory and the Utrecht Work Engagement Scale with 17 items were used. Results: 62,8% female and 37,2% male had, on average, an age of 44 years. Regarding the Burnout, a high level of exhaustion was observed, where 35,3% of participants had, at least, one dimension burned. A significant relationship (p_ 0,05) between sex, age, and gender with emotional exhaustion was found. The 99,4% of the participants had high levels the Work Engagement. Conclusion: Notwithstanding the constant academic changes, and the physical and psychological strain found among academics, they presented high levels of job engagement.es_ES
dc.description.abstractEl objetivo del estudio fue determinar la relación que existe entre el Síndrome de Burnout y el Work Engagment con variables demográficas y laborales en docentes universitarios de Zacatecas. Fueun estudio de tipo observacional, analítico, transversal en una muestra de 98 mujeres y 58 hombres. Se utilizó el instrumento de Maslach Burnout Inventory y el Utrecht Work Engagement Scale de 17 reactivos. Resultados: 62,8% mujeres y 37,2% hombres con una edad promedio de 43,9 años; respecto al Burnout se evidenció un alto nivel de agotamiento y en el 35,3% con al menos una dimensión quemada. Se encontró una relación (p=0,05) con el sexo, la edad y el grado académico con el agotamiento emocional. En cuanto al Work Engagement se encontraron altos niveles en el 99,4% de los participantes. Conclusión: Lo anterior demuestra que, a pesar del desgaste físico y psicológico en el que se encuentra el docente ante los constantes cambios, cuenta con altos niveles de compromiso laboral.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherCiencia y Trabajoes_ES
dc.relationhttps://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-24492014000200010&lng=es&nrm=isoes_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Estados Unidos de América*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationMEDICINA Y CIENCIAS DE LA SALUD [3]es_ES
dc.subject.otherDocenteses_ES
dc.subject.otherBurnoutes_ES
dc.subject.otherEngagementes_ES
dc.titleBurnout y Work Engagement en Docentes Universitarios de Zacatecases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- M. en C. de la Salud

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Burnout y Work Engagement.pdf108,26 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons