Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/446
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.other0000-0002-0810-8919es_ES
dc.contributor.other0000-0002-8804-3923es_ES
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-0810-8919-
dc.coverage.spatialUniversidad Autónoma de Zacatecas, Méxicoes_ES
dc.creatorRodríguez Robles, Marcelina-
dc.creatorGarcía Perea, Ma. Dolores-
dc.creatorCapetillo Medrano, Carla Beatriz-
dc.date.accessioned2017-09-22T20:16:18Z-
dc.date.available2017-09-22T20:16:18Z-
dc.date.issued2016-12-01-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.isbn978-1-945570-16-2es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11845/446-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48779/18y1-y769-
dc.descriptionInteractive Platform for Strategic Self-Learning and Communication: A Higher Education Process Experience. One of the problems that afflict Higher Education Institutions (HEI), is without a doubt the educational backwardness, school dropouts, student underperformance and, as a result, low terminal efficiency. Facing this situation, many proposals have been taken at HEI such as tutoring programs, mentoring, development of attention centers for students, without being able to respond to the educational policies headed to achieve a quality education. With this task in mind, and taking into consideration the actual context, it has been proposed the design of a tool to support the student’s learning process, considering the knowledge and access new generations have to the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT). It is a reality that new generations come with devices such as Laptops, Tablets, cell-phones and many others, that allow them to access the world of information, therefore, this forms of ICTs become today motives of reflection and strategical actions to encourage admittance towards knowledge and with that, the development of habilities and attitudes regarding learning. It is about the design of an Interactive Platform for Strategic Self-Learning and Communication (SS&C) to promote the use of ICTs with the purpose of generating contexts and intended use for the learning on Health Science Areas (HSA), Engeneering, Social and Economical Administrative Sciences (S.E.A.S.) and to show experiences from teachers and students from programs of graduate education related with its design, implementation y permanent improvement.es_ES
dc.description.abstractUno de los problemas que aquejan a las Instituciones de Educación Superior (IES), es sin duda el rezago educativo, la deserción escolar, el bajo aprovechamiento de los estudiantes y consecuentemente la baja eficiencia terminal. Ante esta situación, se han emprendido diversas propuestas en las IES como los programas de tutorías, mentorías, la creación de centros de atención a estudiantes, sin que se logre dar respuesta a las políticas educativas orientadas a lograr una educación de calidad. Con esta consigna en mente, y en consideración al contexto actual, se propuso el diseño de una herramienta para apoyar los procesos de aprendizaje de los estudiantes, con base en el dominio y acceso, que las nuevas generaciones tienen al uso de las TIC digitales. Es una realidad que las nuevas generaciones traen consigo instrumentos como Laptop, Tablet, Celulares y otros aparatos más, que les permiten ingresar a la sociedad de la información, por ello estas formas de uso de las Tic, se convierten hoy en motivo de reflexión y acción estratégicas, para propiciar el acceso al conocimiento y con ello el desarrollo de habilidades y actitudes frente al aprendizaje. Se trata del diseño de una Plataforma Interactiva para el Autoaprendizaje Estratégico y la Comunicación (PIAEyC) para promover el uso de las TIC con propósitos de generar contextos y finalidades de uso para el aprendizaje en las Áreas de Ciencias de la Salud (C.S.), Ingenierías (C. I.) y Ciencias Sociales y Económico Administrativas (C.S.E.A.) y mostrar las experiencias de docentes y estudiantes de programas de licenciatura relacionadas con su diseño, implementación y mejora permanente.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherBooks in Print/REDIPEes_ES
dc.relation.isbasedonRecursos de ANUIESes_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsembargoedAccesses_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.sourceAportes Multidisciplinarios para la innovación científica y transferencia tecnológica, Alejandra Medina Lozano, Marco Antonio Ordaz Celedón,María Lizbeth Martínez Mendoza, Irma Adriana Cantú Munguía, Daniela Marioth Díaz, Julio Cesar Robles, Compiladores. Estados Unidos. pp.450-460.es_ES
dc.subjectORGANIZACIÓN Y PLANIFICACIÓN DE LA EDUCACIÓN [5]es_ES
dc.subject.otherPlataforma interactiva-
dc.subject.otherAutoaprendizaje estratégico-
dc.subject.otherComunicación-
dc.titlePlataforma Interactiva para el Autoaprendizaje Estratégico y la Comunicación: Una experiencia en proceso en Educación Superiores_ES
dc.title.alternativeInteractive Platform for Strategic Self-Learning and Communication: A Higher Education Process Experience.es_ES
dc.typebookPartes_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Plataforma.pdf58,92 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons