Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/4081
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor1041448en_US
dc.contributor.advisorDavid Eduardo Rivera Salinasen_US
dc.coverage.spatialGlobalen_US
dc.creatorLópez Valle, Aldo-
dc.date.accessioned2025-12-12T20:04:42Z-
dc.date.available2025-12-12T20:04:42Z-
dc.date.issued2025-11-07-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/4081-
dc.descriptionWind bands are an artistic phenomenon with great resonance in different parts of the Spanish-speaking world. Their presence in a large and varied number of cultural events has helped to enrich the musical landscape of the regions that host them, while democratizing music education in spaces deprived of this privilege. The case of the Tlaltenango Music Band is a prime example of the social and cultural relevance of such groups, since—as will be explained in this thesis—it revolutionized the cultural dynamics of the town through unprecedented musical dissemination, extensive musical training, and the opening up of greater possibilities for personal development for its members, led by its director, Ignacio Valle Medina. Based on collected testimonies and archival research, this text aims to unravel the details that made the Tlaltenango Music Band one of the most important groups in the state of Zacatecas, in order to demonstrate the social and cultural relevance of these ensembles in the current context.en_US
dc.description.abstractLas bandas de música son un fenómeno artístico de gran resonancia en distintas latitudes del mundo hispanohablante. Su presencia en un elevado y variopinto número de manifestaciones culturales ha coadyuvado a enriquecer el panorama musical de las regiones que las acogen, al tiempo que democratizan la educación musical en espacios privados de tal prerrogativa. El caso de la Banda de Música de Tlaltenango es un caso paradigmático de la pertinencia social y cultural de ese tipo de agrupaciones, ya que —como se expondrá en el presente trabajo— revolucionó la dinámica cultural de la localidad por medio de una divulgación musical sin precedentes, una extensiva formación musical y la apertura de mayores posibilidades de desarrollo personal para los integrantes dirigidos por el maestro Ignacio Valle Medina. Con base en la recopilación de testimonios e investigación archivística, este texto pretende desentrañar los pormenores que convirtieron a la Banda de Música de Tlaltenango en uno de los grupos más importantes en el estado de Zacatecas, a fin de demostrar la vigencia social y cultural de estos conjuntos en la coyuntura actual.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestro en Investigaciones Humanísticas y Educativasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherbandas de músicaen_US
dc.subject.othercultura popularen_US
dc.subject.othertradiciónen_US
dc.subject.otherenseñanza musicalen_US
dc.titleLa pertinencia de las bandas de música. El caso de la Banda de Música de Tlaltenango, Zacatecasen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
López Valle Aldo .pdfTesis20,09 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons