Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/4080
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor1147828en_US
dc.contributor.advisorMaría José Sánchez Usónen_US
dc.coverage.spatialGlobalen_US
dc.creatorAlvarado García, Aracely Elizabeth-
dc.date.accessioned2025-12-12T20:03:05Z-
dc.date.available2025-12-12T20:03:05Z-
dc.date.issued2025-06-11-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/4080-
dc.descriptionThe present investigation was carried out with the objective of analyzing and understanding the reform to the third constitutional article. This reform, enacted in 2019, aims to include philosophy as a subject for basic education children at a national level through the educational program "Philosophy for Children" (P4C) by Matthew Lipman. In this study, a theoretical analysis is carried out on the different educational proposals that feed into Philosophy for Children, as well as a contextualization of the various reforms that the third constitutional article has undergone since education was established as a right in Mexico. The results suggest that the educational reform harbors the hope of a change in the educational model that is possible to achieve through the joint and responsible work of areas such as philosophy, pedagogy, and psychology. Interdisciplinarity and cooperation play a decisive role in the construction of philosophical thinking in Mexican childhoods. This research aims to set a precedent for study at the Autonomous University of Zacatecas, providing a critical perspective from philosophy on the educational proposal that reforms the third article.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación se realizó con el objetivo de analizar y conocer la reforma al artículo tercero constitucional. Dicha reforma, llevada a cabo en 2019, pretende incluir la filosofía como asignatura para niñas y niños de educación básica a nivel nacional a través del programa educativo "Filosofía para niños" (FpN) de Matthew Lipman. En este estudio, se realiza un análisis teórico de las distintas propuestas educativas que nutren a Filosofía para niños, así como una contextualización de las diversas reformas que ha tenido el artículo tercero constitucional desde que la educación se estableció como un derecho en México. Los resultados sugieren que la reforma educativa alberga la esperanza de un cambio de modelo educativo posible de alcanzarse mediante el trabajo conjunto y responsable desde áreas como la filosofía, la pedagogía y la psicología. La interdisciplinariedad y la cooperación juegan un papel decisivo en la construcción de un pensamiento filosófico en las infancias mexicanas. Esta investigación pretende sentar un precedente de estudio para la Universidad Autónoma de Zacatecas, aportando una perspectiva crítica desde la filosofía a la propuesta educativa que reforma el artículo terceroen_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestra en Investigaciones Humanísticas y Educativasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherfilosofía para niñosen_US
dc.subject.otherReformaen_US
dc.subject.otherartículo terceroen_US
dc.subject.otherinterdisciplinaen_US
dc.titleLa construcción del pensamiento filosófico en la infancia: un proyecto interdisciplinario para Méxicoen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alvarado García Aracely Elizabeth.pdfTesis1,21 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons