Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/4056
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor865245en_US
dc.contributor.advisorMaría José Sánchez Usónen_US
dc.coverage.spatialGlobalen_US
dc.creatorGámez González, Alejandro-
dc.date.accessioned2025-12-01T18:09:10Z-
dc.date.available2025-12-01T18:09:10Z-
dc.date.issued2019-10-22-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/4056-
dc.descriptionOne of the most important sources of musical thought from the late 18th century to the mid-19th century can be found in the writings of novelists who, carried away by the impressions provoked by the music of their time, captured in their works acute reflections on its impact, meaning, and importance. Immersed in the Romantic movement and rejecting attempts to systematize art, these novelists wrote from the world of emotions, rejecting cold and calculating analyses of music and elevating it to the status of a superior art form due to its asemantic nature and great expressive power. Henri Beyle (1783-1842), better known by his pseudonym Stendhal, is one of those writers who had various facets throughout his literary production. His best-known works are the novels Red and Black (1830) and The Charterhouse of Parma (1839), which show us the social upheaval that France was experiencing with the fall of the monarchy, as well as the internal contradictions of characters caught between privilege and the struggle to survive the social changes of their time.en_US
dc.description.abstractUna de las fuentes más importantes del pensamiento musical desde finales del siglo XVIII hasta mitad del siglo XIX puede hallarse en los escritos de los novelistas que, dejándose llevar por las impresiones provocadas por la música de su época, plasmaron en sus obras agudas reflexiones sobre el impacto, el significado y la importancia de la misma. Al encontrarse inmersos en el movimiento del Romanticismo y rechazar los intentos de sistematización del arte, estos novelistas escribieron desde el mundo de las emociones, negando los análisis fríos y calculadores de la música, elevándola a ser el arte superior debido a su característica asemántica, pero de gran capacidad expresiva. Henri Beyle (1783-1842), más conocido por el seudónimo de Stendhal, se encuentra en esa línea de escritores que tuvieron varias facetas a lo largo de su producción literaria. Sus obras más conocidas son las novelas Rojo y Negro (1830) y La Cartuja de Parma (1839), que nos muestran la ruptura social que se vivía en Francia al caer la monarquía, además de la contradicción interna de unos personajes atrapados entre los privilegios y la lucha por sobrevivir a los cambios sociales de su tiempo.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestro en Investigaciones Humanísticas y Educativasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherpensamientoen_US
dc.subject.othernovelaen_US
dc.subject.othermúsicaen_US
dc.subject.otherStendhalen_US
dc.titleLa música en Stendhal. Apuntes estéticos a través de sus escritos musicalesen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis Alejandro Gámez González con cartas.pdfTesis9,58 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons