Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/4032
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor865152en_US
dc.contributor.advisorGonzalo Lizardo Méndezen_US
dc.contributor.advisorMaritza Manríquez Buendíaen_US
dc.coverage.spatialGlobalen_US
dc.creatorRodríguez Villalobos, Fátima Alejandra-
dc.date.accessioned2025-11-26T18:27:32Z-
dc.date.available2025-11-26T18:27:32Z-
dc.date.issued2019-10-31-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/4032-
dc.descriptionThe present work explores the mythical figure of the witch: a character who throughout the history of mankind has served to define certain women, transgressive but wise, who agree with the evil powers to dominate nature and achieve their goals. Although it appears in almost all cultures, the witch acquires specific forms according to the time or culture, always depending on the role that society imposes on its women. To prove it, this work proposes a mitochritic interpretation of the novel Las mujeres de la tormenta, written by mexican Celia del Palacio. After defining some concepts —such as myth, archetype and symbol— it is try to clarify the function of the witch as an archetype of the transgressive feminine, studying its origin and its development from antiquity to the New Spain era and until our current times.en_US
dc.description.abstractEl presente trabajo explora la figura mítica de la bruja: un personaje que a lo largo de la historia de la humanidad ha servido para definir a ciertas mujeres, transgresoras pero sabias, que pactan con los poderes malignos para así dominar la naturaleza y conseguir sus metas. Pese a que aparece en casi todas las culturas, la bruja adquiere formas específicas de acuerdo con la época o la cultura, siempre en función del papel que esa sociedad impone a sus mujeres. Para demostrarlo, este trabajo propone una interpretación mitocrítica de la novela Las mujeres de la tormenta, escrita por la mexicana Celia del Palacio. Tras definir algunos conceptos —como mito, arquetipo y símbolo— se trata de esclarecer la función de la bruja como arquetipo de lo femenino transgresor, estudiando su origen y su desarrollo desde la antigüedad hasta la época novohispana y nuestros tiempos actuales.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestra en Investigaciones Humanísticas y Educativasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherbrujaen_US
dc.subject.othermitoen_US
dc.subject.otherarquetipoen_US
dc.subject.othersímboloen_US
dc.subject.otherliteratura mexicanaen_US
dc.subject.otherliteratura femeninaen_US
dc.titleEl arquetipo de la bruja en las mujeres de la tormenta de Celia del Palacioen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fatima A Rodriguez - Tesis (Noviembre 2019) 6 REP.pdfTesis2,16 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons