Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/4007
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor1164119en_US
dc.contributor.advisorIrma Faviola Castillo Ruizen_US
dc.contributor.authorMiguel Ángel Paz Frayreen_US
dc.coverage.spatialColotlán, Jalisco, Méxicoen_US
dc.creatorNiño Rojas, Walter-
dc.date.accessioned2025-11-09T15:38:31Z-
dc.date.available2025-11-09T15:38:31Z-
dc.date.issued2023-10-31-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/4007-
dc.descriptionThe objective of this research is to analyze Higher Education from the perspective of critical interculturality and educational inclusion, whose institutional foundation has been the education of Indigenous peoples. The case of Wixárika students at the Northern University Center (CUNorte) of the University of Guadalajara, in Colotlán, Jalisco, Mexico, is analyzed from 2002 to 2023. The methodology was qualitative-deductive and non-experimental. The results show that the paradigm of critical interculturality and inclusion is adaptable to the context in the processes of admission, retention, and graduation, but is subject to internal and external factors.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación es analizar la Educación Superior desde la interculturalidad crítica y la inclusión educativa, cuyo fundamento institucional ha sido la educación de los pueblos indígenas. Se analiza el caso de las y los estudiantes del pueblo Wixárika del Centro Universitario del Norte (CUNorte) de la Universidad de Guadalajara, en Colotlán, Jalisco, México, de 2002 a 2023. La metodología fue de tipo cualitativo-deductivo, no experimental. Los resultados muestran que el paradigma de la interculturalidad crítica y la inclusión es adaptable al contexto en el proceso de ingreso, permanencia y egreso, pero obedece a factores internos y externos.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecas "Francisco García Salinas"en_US
dc.relation.isbasedonMaestría en Educación y Desarrollo Profesional Docenteen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationCIENCIAS SOCIALES [5]en_US
dc.subject.otherEducación Superioren_US
dc.subject.otherInterculturalidad críticaen_US
dc.subject.otherInclusión educativaen_US
dc.subject.otherPueblo Wixárikaen_US
dc.subject.otherMéxicoen_US
dc.titleEducación Superior desde la interculturalidad y la inclusión educativa: estudiantes del pueblo Wixárika en el Centro Universitario del Norte de la Universidad de Guadalajara, en Colotlán, Jalisco, México (2019-2023).en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Educ. y Des. Prof. Doc.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS_WALTER_ROJAS. EXAMEN OCTUBRE 2023.pdfEl objetivo de esta investigación es analizar la Educación Superior desde la interculturalidad crítica y la inclusión educativa, cuyo fundamento institucional ha sido la educación de los pueblos indígenas. Se analiza el caso de las y los estudiantes del pueblo Wixárika del Centro Universitario del Norte (CUNorte) de la Universidad de Guadalajara, en Colotlán, Jalisco, México, de 2002 a 2023.3,57 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons