Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3995Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor | 299320 | en_US |
| dc.contributor.advisor | García Sandoval, Beatriz Marisol | en_US |
| dc.contributor.other | 0000-0003-3536-056X | en_US |
| dc.coverage.spatial | Regional, siglo XXI | en_US |
| dc.creator | Rodríguez Rodríguez, Wendy Yareli | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-03T19:47:17Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-03T19:47:17Z | - |
| dc.date.issued | 2025-10-03 | - |
| dc.identifier | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | en_US |
| dc.identifier.uri | http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3995 | - |
| dc.description | This research focuses on identifying the main sociocultural factors that influence the teaching and learning process of second-grade students in group “A” at the “Juan de Tolosa” Telesecundaria (distance learning secondary school), located in the community of Tolosa, Pinos, Zacatecas, during the 2024-2025 school year. The study considered aspects such as personal factors, family environment, parent´s educational level, cultural capital, socioeconomic context, demographic variables, and the school environment. These elements were addressed from a theoretical perspective and subsequently analyzed based on the information gathered from the study group. | en_US |
| dc.description.abstract | La presente investigación se centra en el reconocimiento de los principales factores socioculturales que influyen en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las y los estudiantes de segundo grado, grupo “A” de la Telesecundaria “Juan de Tolosa”, ubicada en la comunidad de Tolosa, Pinos, Zacatecas en el ciclo escolar 2024-2025. Para su desarrollo se consideraron aspectos como factores personales, entorno familiar, nivel educativo de madres y padres de familia, capital cultural, contexto socioeconómico, variables demográficas y entorno escolar. Dichos elementos fueron abordados desde una perspectiva teórica y, posteriormente, analizados a partir de la información recabada en el grupo de estudio. | en_US |
| dc.language.iso | spa | en_US |
| dc.publisher | Universidad Autónoma de Zacatecas | en_US |
| dc.relation.isbasedon | Maestra en Educación y Desarrollo Profesional Docente | en_US |
| dc.relation.uri | generalPublic | en_US |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
| dc.subject.classification | HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4] | en_US |
| dc.subject.other | Telesecundaria | en_US |
| dc.subject.other | proceso de enseñanza-aprendizaje | en_US |
| dc.subject.other | enseñanza | en_US |
| dc.subject.other | aprendizaje | en_US |
| dc.subject.other | factores socioculturales | en_US |
| dc.title | Incidencia del contexto sociocultural en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes rurales. Estudio de caso de la Telesecundaria de la Comunidad de Tolosa, Pinos, Zacatecas | en_US |
| dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | en_US |
| Appears in Collections: | *Tesis*-- M. en Educ. y Des. Prof. Doc. | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| TESIS_WENDY YARELI RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ.pdf | 13,73 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License