Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3969
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor1084148en_US
dc.contributor.advisorMarco Antonio Elías Salazaren_US
dc.coverage.spatialZacatecas, Zacen_US
dc.creatorBermeo Ruiz, Tarsicio-
dc.date.accessioned2025-09-11T20:01:24Z-
dc.date.available2025-09-11T20:01:24Z-
dc.date.issued2025-09-03-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3969-
dc.descriptionThis thesis examines the material and cultural factors, both internal and external to the educational system, that are associated with behaviors potentially leading to school failure and, consequently, school dropout. The target population consist of first- semester high school studentes from the urban campuses of the Unidad Académica Preparatoria at the Universidad Autónoma de Zacatecas. The study assumes that unfavorable economic conditions give rise to family life strategies in which more household members, including youth, enter the labor market. This dynamic can result in school dropout and is often reflected in observable school behaviors such as absenteeism, academic failure, and grade repetition. Guide by Juan Carlos Tedesco´s theory of school failure, a questionnaire was developed and administered to a representative sample of students. The data were analyzed using the same theretical framework through s Structural Equiation Model. The results indicate no significant relationship between the economis conditions of students in the high school and behaviors associated with school dropout. Conversely, these students generally benefit from economic, social, and cultural conditions that support school retention. It is recommended that de Unidad Académica Preparatoria reassert its public and popelar mission by reaching out to young people from the most economically disadvantaget families en the Zacatecas- Guadalupe metropolitan area and encouraging them to pursue their high school education within its area and encouraging the to pursue their high school education within its classrooms.en_US
dc.description.abstractEn este trabajo se estudian los factores materiales y culturales, tanto internos como externos al sistema educativo, que se asocian a conductas que pueden desembocar en el fracaso escolar y, por tanto, en el abandono de la escuela. La población objetivo son los estudiantes del primer semestre de bachillerato de los planteles urbanos de la Unidad Académica Preparatoria de la Universidad Autónoma de Zacatecas. Se parte del supuesto de que condiciones económicas desfavorables propician, al interior de las familias de los jóvenes, la instrumentación de estrategias de vida que implican la incorporación de más miembros al mercado laboral. Esto puede traducirse en abandono escolar y manifestarse a través de conductas observables dentro de la escuela: como la inasistencia, la reprobación y repetición de grados. Con base en la teoría del fracaso escolar de Juan Carlos Tedesco, se diseño un cuestionario que fue aplicado a una muestra representativa de estudiantes. Siguiendo el mismo Marco Teórico, los datos se analizaron mediante un modelo de ecuaciones estructurales. Se concluye que no existe relación entre las condiciones económicas, sociales y culturales que favorecen su permanencia en la escuela. Se sugiere que la unidad académica preparatoria recupere su carácter público y popular, e invite a los jóvenes de las familias más empobrecidas de la zona conurbada Zacatecas- Guadalupe a cursar la preparatoria en sus aulas.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonDoctor en Gestión Educativa y Políticas Públicasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherabandono escolaren_US
dc.subject.otherfracaso escolaren_US
dc.subject.othercondiciones materialesen_US
dc.subject.othercondiciones culturalesen_US
dc.subject.otherconductas asociadas al abandono escolaren_US
dc.titleFactores materiales y culturales que conducen a comportamientos asociados con el abandono escolar Un estudio de caso en los planteles urbanos de la Unidad Académica Preparatoria de la UAZen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- Doc. en Gestión Educativa y Políticas Públicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis_TBermeo.pdf21,84 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons