Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/39
Title: Divulgación de nanotecnologías en España, Estados Unidos y México: cómo se involucra a la sociedad en la nueva ola científico-tecnológica
Authors: García Guerrero, Miguel
Issue Date: 31-Aug-2016
Publisher: Universidad Autónoma de Zacatecas
Abstract: Vivimos en un mundo caracterizado por la relación interactiva de Ciencia y Tecnología (CyT) con la sociedad: por un lado las primeras moldean la manera en que se produce, se trabaj y se vive; mientras que, de forma complementaria las condiciones sociales influyen en el camino de los nuevos avances científicos-tecnológicos. Esta interacción manifiesta el vínculo entre las diferentesorganizaciones que buscan construir los avances en CyT y aquellas interesadas en obtener un beneficio de ellos; una relación de pugnas para definir la ruta a seguir. La aparición de una nueva tecnología de utilidad general, como las nanotecnologías (NT),ofrece oportunidades de desarrollo pero requiere personasyorganizacionesinformadas y activas para aprovechar las innovaciones emergentes como motor para mejorar las condiciones de vida de su sociedad. En este contexto la divulgación de la CyT desempeñaun rol clave para la construcción social de las NT:influye en cómo los diferentes sectores sociales comprenden estos avances y se relacionan con ellos. El presente trabajo busca identificar la forma en que diferentes estrategias de divulgación de NT acercan a la sociedad a estas tecnologías emergentes en España, Estados Unidos y México, ya sea para ubicarlas como facilitadoras de participación social o simples herramientas de propaganda para la adopción de las nuevas tecnologías.
Description: We live in a world characterized by the interactive relationshipbetween science and technology (S&T) and society: on the one hand S&T shape the way people produce, live and work; whereas, in a complementary way, social conditions mold new scientific and technological advances. This interaction shows existing links between the different organizations seeking to profit fromadvances in S&T and those interested in deriving benefits from them; a series of struggle relations that define the path to follow. The emergence of a new general purpose technology, such as nanotechnologies (NT), may offerdevelopment opportunities but requires informed and active agents to take advantage of any emerging innovation as ameansto improve the living conditions of their society. In this context the public communication of S&T plays a keyrole in the social construction of NT because it influences how different social sectors understand these advances and relate to them. This dissertation seeks to identify how different forms of public communication regardingNT try to bridge the gap between promoters of thisemerging technologies andsociety in Spain, United States and Mexico, either to identify them as facilitators of a high degreesocial participation or merely aspropaganda tools for the adoption of new technologies.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11845/39
https://doi.org/10.48779/791g-x961
Other Identifiers: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Appears in Collections:*Tesis*-- UA Estudios del Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis-MiguelGarciaG-DivNT-Final.pdfVersión presentada3,07 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons