Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3674
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor1146388en_US
dc.contributor.advisorBeatriz Herrera Guzmánen_US
dc.contributor.advisorAlex Sánchez Huarcayaen_US
dc.coverage.spatialGlobalen_US
dc.creatorMartínez Escobedo, Andrea-
dc.date.accessioned2024-09-06T17:40:56Z-
dc.date.available2024-09-06T17:40:56Z-
dc.date.issued2024-05-23-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3674-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-493-
dc.descriptionEnglish is the language of communication in the 21st century and has become part of education. In Mexico, the educational system has proposed that the curricula of any school level integrate English as a relevant subject. However, the results have been disappointing, and factors such as teacher training of English teachers are of particular importance. For this reason, within higher education, the need to learn English has led to the creation of degrees focused on teaching the language, where teachers with adequate linguistic and pedagogical skills are trained. One of these is the Licenciatura en Lenguas Extranjeras (LILEX) at UAZ. This study aims to analyze the training profile, identify pedagogical strategies, describe capacities and skills, characterize the English language teacher who graduated from LILEX, and present their perspectives in relation to the curricular map. This research is qualitative in nature with a phenomenological design. The data collection technique was a semi- structured interview applied to 13 LILEX graduates between 2017 and 2021 and the information was subsequently analyzed with open coding. The results indicate that teacher training is generally perceived as adequate, the training profile is comprehensive and according to the graduates it has what is necessary at a theoretical level with learning methods and techniques, linguistic notions, and language skills. However, there are certain omissions in the degree that graduates, already in the working world, have needed, either from practice in front of a group, research knowledge or inclusive education. It is concluded that, although the teacher training of the English teacher graduated from LILEX has been adequate and there are aspects praised by the graduates from the teaching classes or the level of English proficiency that was achieved, there are always aspects that can be improved to achieve excellence and must be considered for the improvement of the degree.en_US
dc.description.abstractEl idioma inglés es la lengua de comunicación del siglo XXI y se ha vuelto parte de la educación, en México, el sistema educativo ha propuesto que los planes de estudio de cualquier nivel escolar integren el inglés como una asignatura pertinente, no obstante, se han obtenido resultados poco alentadores, en los que entran factores de atención como la formación docente del profesor de inglés. Por este motivo, dentro de la educación superior, la necesidad de aprender inglés ha llevado a la creación de licenciaturas enfocadas en la enseñanza del idioma, donde se formen profesores con capacidades lingüísticas y pedagógicas adecuadas, una de esas es la Licenciatura en Lenguas Extranjeras (LILEX) en la UAZ. A través de este estudio se pretende analizar el perfil formativo, identificar las estrategias pedagógicas, describir las capacidades y habilidades, caracterizar al docente del idioma inglés egresado de la LILEX, además de exponer sus perspectivas en relación al mapa curricular. La presente investigación es de carácter cualitativo con un diseño fenomenológico, la técnica de recolección de datos fue una entrevista semiestructurada aplicada a 13 egresados de la LILEX entre 2017 y 2021 y fueron analizados posteriormente con la codificación abierta. Los resultados apuntan que la formación docente es percibida en un modo general como adecuada, el perfil formativo es integral y de acuerdo con los egresados cuenta con lo necesario a nivel teórico con métodos y técnicas de aprendizaje, nociones lingüísticas y competencias en los idiomas, sin embargo, hay ciertas omisiones de la carrera que, los egresados, ya dentro del mundo laboral han necesitado, ya sea desde práctica frente a grupo, conocimientos de investigación o educación inclusiva. Se concluye que, aunque la formación docente del profesor de inglés egresado de la LILEX ha sido adecuada y hay aspectos elogiados por los egresados desde las clases de docencia o el nivel de dominio del inglés que se alcanzó, siempre hay aspectos que se pueden mejorar para alcanzar la excelencia y se deben de tomar en cuenta para la mejora de la licenciatura.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestría en Investigaciones Humanísticas y Educativasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherformación docenteen_US
dc.subject.otherprofesor de inglésen_US
dc.subject.otherlenguas extranjerasen_US
dc.subject.othereducación superioren_US
dc.subject.otherenseñanza del inglésen_US
dc.titleFormación docente del profesor egresado de la licenciatura en lenguas extranjeras de la UAZen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MartínezEscobedoAndrea- TESIS-FORMACIÓN DOCENTE DEL PROFESOR EGRESADO DE LA LILEX-UAZ.pdfTesis5,19 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons