Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3428
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor1145779en_US
dc.contributor.advisorLeticia Sosa Guerreroen_US
dc.coverage.spatialZacatecas, Méxicoen_US
dc.creatorVásquez Loboa, Saidy Gabriela-
dc.date.accessioned2023-10-30T18:43:22Z-
dc.date.available2023-10-30T18:43:22Z-
dc.date.issued2023-05-01-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3428-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-259-
dc.descriptionThe objective of this paper is to characterize the teacher's knowledge when teaching mathematical functions, specifically linear and quadratic, in an inclusive classroom with students with hearing impairment. This interest arose because the discrimination, inequality and invisibility with which people with disabilities live is becoming more and more notorious. One of the various aspects that emerges from this situation is the analysis of the teacher's knowledge; in the search for research on the subject, as a major problem we found the lack of training and the lack of tools that teachers had to face situations of this type. With the aforementioned, the following question arises: What is the knowledge put into action by the teacher when teaching mathematical functions in an inclusive classroom with students with hearing impairment at the high school level? In order to answer the question, we intend to characterize this knowledge through the triangulation of the Mathematics Teacher's Specialised Knowledge (MTSK) and Universal Design for Learning (DUA) models. Likewise, in order to achieve the objective, it is imperative to study the teaching practice exercised by the teacher and the knowledge manifested during this process. Therefore, the interpretive paradigm is considered the most appropriate for the development of the research, because it seeks to understand the relationship between the elements mentioned above; for this reason, we consider our study to be qualitative in nature, since the purpose is to understand and interpret the specialized knowledge used by the teacher facing an inclusive classroom with deaf students. In qualitative research, the method determines the path to follow to carry out the research. Therefore, for the development of the research, it has been determined that the method will be the intrinsic case study, because it is one that examines a unique case with the aim of providing more information on a specific topic in particular or other aspect. Finally, as a technique for data collection, observation is used as the primary instrument, and the interview and questionnaire as secondary ones. Finally, as results, the knowledge that the teacher puts into action is obtained, where it is evidenced more frequently in mathematical knowledge and the implementation of inclusive practices such as multiple forms of communication and interaction within the classroom such as Mexican Sign Language (LSM), written language, illustrations, gesticulation and body movements.en_US
dc.description.abstractEn este trabajo se presenta como objetivo caracterizar el conocimiento del docente al enseñar funciones matemáticas, puntualmente lineal y cuadrática en un aula inclusiva con estudiantes que presentan discapacidad auditiva. Este interés surgió debido a que, la discriminación, desigualdad e invisibilidad con la que conviven las personas con discapacidad cada vez es más notoria. Uno de los diversos aspectos que se desprende de esta situación es el análisis del conocimiento del docente; en la búsqueda de investigaciones alrededor del tema, como mayor problemática evidenciamos la falta de formación y la carencia de herramientas con la que contaban los profesores para enfrentarse a situaciones de este tipo. Con lo dicho anteriormente se plantea la siguiente cuestión: ¿Cuáles son los conocimientos puestos en acción por parte del docente al enseñar funciones matemáticas en un aula inclusiva con estudiantes con discapacidad auditiva en nivel bachillerato? Para dar respuesta a la pregunta se pretende realizar la caracterización de estos conocimientos mediante la triangulación de los modelos Mathematics Teacher´s Specialised Knowledge (MTSK) y Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). Asimismo, para alcanzar el objetivo es imperativo estudiar la práctica de enseñanza que ejerce el docente y los conocimientos manifestados durante este proceso. Por ende, se contempla que el paradigma interpretativo es el más apropiado para el desarrollo de la investigación, debido a que se busca comprender la relación entre los elementos anteriormente nombrados; por esta razón, consideramos que nuestro estudio es de naturaleza cualitativa, pues la finalidad es comprender e interpretar el conocimiento especializado empleado por el docente enfrentándose a un aula inclusiva con estudiantes sordos. En la investigación cualitativa, el método determina el camino a seguir para llevar a cabo la investigación. Por ende, para el desarrollo de la investigación, se ha determinado que el método será el estudio de caso intrínseco, debido a que es aquel que examina un caso con singularidad con el objetivo de propiciar más información sobre un tema específico en particular u otro aspecto. Por último, como técnica para la recolección de datos se utiliza la observación como instrumento primario, la entrevista y el cuestionario como secundarios. Finalmente, como resultados se obtiene los conocimientos que el docente pone en acción donde se evidencia mayor frecuencia en el conocimiento matemático y la implementación de prácticas inclusivas como las múltiples formas de comunicación e interacción dentro del aula como la Lengua de Señas Mexicana (LSM), lenguaje escrito, ilustraciones, gesticulación y movimientos corporales.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestra en Matemática Educativa con Orientación en el Nivel Bachilleratoen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherconocimiento del docenteen_US
dc.subject.otherdiscapacidad auditivaen_US
dc.subject.othermatemáticasen_US
dc.subject.otheraula inclusivaen_US
dc.titleCaracterización del Conocimiento del Docente al Enseñar Funciones Matemáticas en un Aula Inclusiva con Estudiantes con Discapacidad Auditivaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Matemática Educativa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vasquez, S. G.(2023).pdfTesis de Vasquez 20232,63 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons