Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3399
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor737274en_US
dc.contributor.advisorCecilia Colunga Rodríguezen_US
dc.contributor.advisorMario Ángel Gonzálezen_US
dc.contributor.advisorClaudia Liliana Vázquez Juárezen_US
dc.contributor.advisorBertha Alicia Colunga Rodríguezen_US
dc.contributor.advisorMónica Adriana Vasconcelos Ramírezen_US
dc.contributor.advisorRocío Zariñana Herrejónen_US
dc.contributor.advisorLinda Julieta Reyes Mancillaen_US
dc.contributor.other0000-0001-5389-574Xen_US
dc.coverage.spatialGuadalajara, Jalisco periodo 2022en_US
dc.creatorVillagrán Rueda, Sonia-
dc.date.accessioned2023-09-28T22:30:24Z-
dc.date.available2023-09-28T22:30:24Z-
dc.date.issued2022-09-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.isbn978-84-18791-88-8en_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3399-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-230-
dc.descriptionThis chapter describes the perception of higher education teachers about new ways of working at school due to Covid-19 pandemic and its possible psychosocial risks. It featu res a mixed descriptive methodology. The gathering of data was developed through an open question Google Forms® survey, applied to 172 active teachers of both Guadalajara’s Public University and Jalisco’s Teachers College at México. Techno-stress, work stress, work overload, lack of training on technologies, were some of the negative perceptions linked to online work. Therefore, it is concluded that a deeper understanding of particular working conditions of virtual education models during the pandemic is needed to grant better working environments for school teachers. Two years after the outbreak, pursuing a healthy work space that considers all mental and physical risks of these new educational models, it’s a must. The visible consequences so far are, besides a considerable rise of labor stress and burnout syndrome among school teachers is a significant reduction in satisfaction levels on higher education workers.en_US
dc.description.abstractEn el presente capítulo se describe la percepción de docentes en educación superior respecto al cambio de la modalidad de trabajo y los posibles riesgos psicosociales derivados de la pandemia por covid-19, La metodología utilizada fue mixta de corte descriptivo. Para la recolección de información se aplicó un cuestionario de preguntas abiertas por medio de Google Forms® a los 172 docentes adscritos a una universidad pública estatal en la ciudad de Guadalajara y a una escuela Normal en Jalisco, México; se encontraron riesgos derivados del trabajo en línea, como el tecnoestrés, estrés laboral, la sobrecarga de trabajo, falta de capacitación, así como datos empíricos sobre las opiniones negativas y positivas, la satisfacción e insatisfacción que tiene el profesorado al trabajar bajo dicha modalidad virtual. Por lo anterior, se concluye la necesidad de profundizar en la comprensión de los factores y condiciones que ponen en riesgo la salud física, pero sobre todo la salud mental de quienes se han dedicado en los dos últimos años a la noble profesión de la docencia bajo la modalidad virtual debido a la pandemia por covid-19, ya que las consecuencias del estrés por sobrecarga de trabajo y desgaste laboral han reducido significativamente la satisfacción en el trabajo docente y todo lo que ello conlleva.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherEdiciones de la nocheen_US
dc.relationhttps://www.researchgate.net/publication/366839745_Aportes_de_la_psicologia_en_la_era_de_la_incertidumbreen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.sourceAportes y desafíos de la psicología en la era de la incertidumbre; Mercedes Gabriela Orozco Solís, Héctor Rubén Bravo Andrade, Norma Alicia Ruvalcaba Romero, Erika Yadira Macías Mozqueda. Guadalajara, Jalisco. pag. 257-275en_US
dc.subject.classificationCIENCIAS SOCIALES [5]en_US
dc.subject.otherpandemia covid-19en_US
dc.subject.otherperspectiva docenteen_US
dc.subject.otherriesgos psicosocialesen_US
dc.titleFactores psicosociales de riesgo durante la pandemia por covid-19 desde la perspectiva de docentes de educación superioren_US
dc.title.alternativePsychosocial risk factors during the COVID-19 pandemic from the perspective of higher education teachers.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookParten_US
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cap12aportes y desafios de psicologia x1a EBOOK.pdf2,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.