Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3381
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.other0000-0001-7501-2012en_US
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0001-7501-2012en_US
dc.coverage.spatialZacatecas, Méxicoen_US
dc.creatorLópez Ramírez, Nicolás-
dc.creatorGuerrero Solís, Sandra Paola-
dc.creatorLópez Jácquez, Pedro-
dc.date.accessioned2023-08-07T17:23:57Z-
dc.date.available2023-08-07T17:23:57Z-
dc.date.issued2023-07-31-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.issn2594-0449en_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3381-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-212-
dc.descriptionThis study aims to understand the educational preferences and factors influencing the motivation of high school students to choose their preferred career among the 54 academic programs offered at the Universidad Autónoma de Zacatecas. Knowing the educational preferences at UAZ is crucial for decision-making. A total of 1,124 questionnaires were administered to high school students in November 2022 during the Expo Orienta event, organized by the Center for Learning and Student Services (CASE) at UAZ. Participants came from 44 out of the 58 municipalities in the state of Zacatecas. The study revealed that the most preferred career choices, in order, were Medicine, Law, Agronomy, and Psychology, with the majority of respondents coming from general high school programs. Among the new academic offerings at UAZ, Gastronomy garnered the highest preference. As for the non-offered preferred careers at UAZ, Education had the highest percentage, followed by Criminology. Students predominantly favored the morning shift, with a preference for in-person classroom-based learning. Ultimately, the main reason for career choice leaned more towards the school rather than the family. As future research, the study aims to explore the topic of educational orientation, as it is considered to have been neglected, and choosing a career significantly shapes one's life project.en_US
dc.description.abstractEste documento tiene como objetivo conocer las preferencias educativas de las y los jóvenes de educación media superior a elegir la carrera de su preferencia, en torno a la oferta educativa de 54 programas académicos de nivel licenciatura que actualmente tiene la Universidad Autónoma de Zacatecas (UAZ). Conocer la preferencia educativa en la UAZ es de suma importancia para la toma de decisiones de sus funciones sustantivas. Se aplicaron 1 124 cuestionarios a alumnos de bachillerato en noviembre de 2022 en la Expo Orienta, evento organizado por el Centro de Aprendizaje y Servicios Estudiantiles (CASE) de la UAZ. Participaron 44 de los 58 municipios del estado de Zacatecas. Se llegó a conocer que las carreras de mayor preferencia fueron: medicina, derecho, agronomía y psicología (en ese orden) en su mayoría los estudiantes encuestados provienen de bachillerato general. De la nueva oferta educativa que ofrece la UAZ, la preferencia es por gastronomía. Y acerca de las carreras de preferencia que no oferta la UAZ, la de mayor porcentaje fue educación, seguido de criminología. El turno que prefieren los estudiantes es el matutino, en modalidad escolarizada y presencial. Finalmente, el origen de la razón de elegir carrera está más en la escuela que en la familia. Como futuras investigaciones nos interesaría indagar sobre el vínculo egresados y mercado laboral y acerca de la orientación educativa, pues consideramos se ha dejado de lado y la elección de una carrera marca en definitiva un proyecto de vida.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relationhttp://www.filha.com.mx/publicaciones/edicion/2023-06/preferencias-educativas-de-los-estudiantes-zacatecanos-de-nivel-medio-superior-por-la-coordinacion-de-vinculacion-de-la-universidad-autonoma-de-zacatecasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.sourceRevista Digital FILHA Año 18, Núm. 29en_US
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherpreferencia educativaen_US
dc.subject.otherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.subject.otherestudiantesen_US
dc.subject.otherprograma académicoen_US
dc.subject.othereducational preferenceen_US
dc.subject.otherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.subject.otherstudentsen_US
dc.subject.otheracademic programen_US
dc.titlePreferencias educativas de los estudiantes zacatecanos de nivel medio superioren_US
dc.title.alternativeEducational preferences of high school students from Zacatecasen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lópez ramírez.pdf1,44 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons