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dc.contributor45767en_US
dc.contributor.advisorSalvador Vera Ponceen_US
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0003-3627-8509en_US
dc.coverage.spatialMéxico, siglos XVIII y XIXen_US
dc.creatorOrtiz Sánchez, Lourdes-
dc.date.accessioned2023-03-14T15:33:25Z-
dc.date.available2023-03-14T15:33:25Z-
dc.date.issued2022-01-05-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.issn1562-384Xen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3223-
dc.descriptionThis research work seeks to demonstrate that, as José Joaquín Fernández de Lizardi maintains, the New Spain Inquisition had to come to an end by changing the nation's model; but it is done in the context of a Church that projects its independence and autonomy from the new State, to prevent the political from dominating the religious and the Gospel from being converted into an ideology. It is shown that El Pensador Mexicano's criticism of the New Spanish Inquisition from a moderate liberalism is completed with the proposal that the Church be modernized allowing the new State to administer its temporal goods, thereby repeating the schemes of domination. The work of José Toribio Medina, History of the Tribunal of the Holy Office of the Inquisition in Mexico, has been chosen as the theoretical framework, because it presents a historical relationship of the inquisitorial autos-da-fé with lists of the defendants, which allows us to capture that Inquisitorial activities were carried out more with political and economic interests than religious ones. The purpose is to collaborate in the study of New Hispanic institutions in relation to the institutional characteristics of current Mexico.en_US
dc.description.abstractEn el presente trabajo se busca demostrar que, como lo sostiene José Joaquín Fernández de Lizardi, la Inquisición novohispana tenía que llegar a su fin al cambiar el modelo de nación; pero en el contexto de una Iglesia que proyecta su independencia y autonomía respecto del nuevo Estado, para evitar que lo político domine sobre lo religioso y el Evangelio sea convertido en ideología. Se muestra que la crítica de El Pensador Mexicano a la Inquisición novohispana desde un liberalismo moderado, se completa con la propuesta de que la Iglesia se modernice permitiendo al nuevo Estado la administración de sus bienes temporales, con lo que se repetirían los esquemas de dominación. Se ha elegido como marco teórico la obra de José Toribio Medina, Historia del Tribunal del Santo Oficio de la Inquisición en México (2010), porque en ella se presenta una relación histórica de los autos de fe inquisitoriales con listas de los reos, lo que permite captar que las actividades inquisitoriales se hacían más con intereses políticos y económicos que religiosos. El propósito es colaborar en el estudio de las instituciones novohispanas en relación con las características institucionales del México actual.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversidad de Guadalajaraen_US
dc.relationhttp://www.sincronia.cucsh.udg.mx/pdf/81/809_835_2022a.pdfen_US
dc.relation.ispartofhttp://sincronia.cucsh.udg.mx/index_81.htmlen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.sourceSincronía, núm. 81, págs 809-835en_US
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherInquisiciónen_US
dc.subject.otherideologíaen_US
dc.subject.otheriglesiaen_US
dc.subject.otherevangelioen_US
dc.subject.otherindependenciaen_US
dc.titleLa crítica de Fernández de Lizardi hacia el Tribunal del Santo Oficio de la Inquisiciónen_US
dc.title.alternativeThe criticism of fernández de lizardi towards the court of the holy office of the inquisition.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Letras

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