Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3139
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor1012989en_US
dc.contributor.advisorJavier Zavala Rayasen_US
dc.coverage.spatialGlobalen_US
dc.creatorLares Gutiérrez, Ramón Eduardo-
dc.date.accessioned2023-02-09T19:04:24Z-
dc.date.available2023-02-09T19:04:24Z-
dc.date.issued2021-03-19-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3139-
dc.descriptionThe present research aims to describe some aspects of the discrimination suffered by lesbians and its relationship with subjective well-being and human development. It is a descriptive and field study (Kerlinger and Lee, 2002), the snowball technique was used (Mendieta, 2015). The interview (Kvale, 2011) was carried out on three women belonging to the Lesbian collective. The results showed that the same society (family, school, work, friends, etc.) is the cause of discrimination. The interviewees do not feel support from society. The finding that in the XXI century discrimination is still alive is unprecedented, the lesbian feels discriminated against, and above all, prejudice continues to be nurtured. Likewise, the lesbian feels discriminated against in the medical consultation; in unison, there was discrimination in streets, parks, restaurants and public servants' offices; Furthermore, she was reproached for her attendance at Mass, at the Catholic Church. Social constructionism was of capital importance in linking the empirical facts with some of its guidelines, and thus, reinforcing —through the aforementioned technique— the research corpus. In conclusion, talking about subjective well-being and human development in this context is a complicated challenge, since, precisely, discrimination limits the continuous process of both elements.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación tiene por objetivo describir algunos aspectos de la discriminación que sufren las lesbianas y su relación con el bienestar subjetivo y desarrollo humano. Es un estudio descriptivo y de campo (Kerlinger y Lee, 2002), se utilizó la técnica bola de nieve (Mendieta, 2015). Se llevó a cabo la entrevista (Kvale, 2011) en tres mujeres pertenecientes al colectivo Lesbianas. Los resultados arrojaron que la misma sociedad (familia, escuela, trabajo, amistades, etc.) es la causa de la discriminación. Las entrevistadas no sienten respaldo de parte de la sociedad. Resulta inaudito el hallazgo de que en pleno siglo XXI la discriminación sigue viva, la lesbiana se siente discriminada, y sobre todo, se sigue alimentando el prejuicio. Asimismo, la lesbiana se siente discriminada en la consulta médica; al unísono, existió discriminación en la calle, parques, restaurantes y oficinas de servidores públicos; además, se le reprochó su asistencia a misa, a la iglesia católica. El construccionismo social fue de capital importancia para vincular los hechos empíricos con algunos de sus lineamientos, y así, reforzar —mediante la técnica mencionada— el corpus de la investigación. En conclusión, hablar de bienestar subjetivo y desarrollo humano en este contexto es un reto complicado, ya que, precisamente, la discriminación limita el continuo proceso de ambos elementos.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestro en Investigaciones Humanísticas y Educativasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherLesbianaen_US
dc.subject.otherbienestar subjetivoen_US
dc.subject.otherdesarrollo humanoen_US
dc.subject.otherconstruccionismo socialen_US
dc.titleDiscriminación Como Limitante En El Bienestar Subjetivo Y Desarrollo Humano En El Colectivo Lesbianasen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS RAMÓN LARES.pdfTesis2,24 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons