Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3138
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor1013011en_US
dc.contributor.advisorMaría José Sánchez Usónen_US
dc.coverage.spatialGlobalen_US
dc.creatorCastro Luna, Carlos Daniel-
dc.date.accessioned2023-02-09T19:01:42Z-
dc.date.available2023-02-09T19:01:42Z-
dc.date.issued2022-03-28-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3138-
dc.descriptionThis thesis aims to study the life and work of the German composer Johannes Brahms, placing special emphasis on the creative process of his sonatas composed for cello and piano. Delving into the life and professional career of this universal creator leads us to investigate his political, social and cultural context, located in 19th century Germany, which triggered his inspiration, in such a way that, in posterity, his works have come to constitute an imperishable musical legacy. n turn, these pages expose some of the influences of the great romantic philosophers and writers, as well as certain composers who were a notorious reference for Brahms, helping him to develop his own musical style. Among the 2 latter are Bach and Beethoven, whose respective imprint is reflected, and can be heard, in the great Brahmsian production. Likewise, in this research the total fidelity of Brahms to the classical compositional structures is questioned, since it is considered that, even without prior intention on his part, the composer was an innovator in musical romanticism, for which he was registered with honors in the triad of outstanding German composers, known as "The Three B's", on an equal footing with Bach and Beethoven.en_US
dc.description.abstractEsta tesis tiene por objeto de estudio la vida y la obra del compositor alemán Johannes Brahms, poniendo especial énfasis en el proceso creativo de sus sonatas compuestas para violonchelo y piano. Ahondar en la trayectoria vital y profesional de este universal creador nos lleva a indagar en su contexto político, social y cultural, ubicado en la Alemania del siglo XIX, el cual detonó su inspiración, de tal modo que, en la posteridad, sus obras han llegado a constituir un legado musical imperecedero. A su vez, en estas páginas se exponen algunas de las influencias de los grandes filósofos y literatos románticos, así como de ciertos compositores que fueron para Brahms un notorio referente, ayudándole a desarrollar su propio estilo musical. Entre estos últimos figuran Bach y Beethoven, cuya respectiva impronta se ve reflejada, y se puede escuchar, en la gran producción brahmsiana. Así mismo, en esta investigación se cuestiona la fidelidad total de Brahms a las estructuras clásicas compositivas, puesto que se considera que, incluso sin una intencionalidad previa por su parte, el compositor fue un innovador en el romanticismo musical, por lo cual se inscribió con honores en la tríada de compositores alemanes destacados, conocido como “Las tres B´s”, a pie de igualdad con Bach y Beethoven.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestro en Investigaciones Humanísticas y Educativasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherJohannes Brahms, , ,en_US
dc.subject.othermúsicaen_US
dc.subject.othersonatasen_US
dc.subject.otherromanticismoen_US
dc.titleHistoria, pensamiento y estética en la obra Violonchelística Brahmsianaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS (FINAL) CARLOS DANIEL CASTRO LUNA.pdfTesis2,36 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons