Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3060
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor874426es_ES
dc.coverage.spatialMéxicoes_ES
dc.creatorRuvalcaba Arredondo, Leonel-
dc.creatorRíos Rodríguez, Leticia del Carmen-
dc.creatorCarmona, Eduardo Alejandro-
dc.date.accessioned2022-09-19T16:30:14Z-
dc.date.available2022-09-19T16:30:14Z-
dc.date.issued2022-08-31-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.issn2007-9621es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3060-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-167-
dc.descriptionCovid-19 promoted the daily use of social networks as digital spaces for social interaction between students and teachers during confinement. This research aims to know the use of Facebook, Instagram, and WhatsApp by students of the Autonomous University of Zacatecas (UAZ), Mexico. For this purpose, an instrument related to the use of social networks was applied to 1131 students of the UAZ. To process the information obtained, a multivariate analysis of variance (Manova) was performed to confirm the codependency between the variables investigated. Similarly, an exploratory factor analysis (EFA) was developed to observe the grouping of the items studied. It is concluded that the level of studies and the area of knowledge in which the UAZ students develop do influence on a differentiated use of Facebook, Instagram, and WhatsApp.es_ES
dc.description.abstractLa Covid-19 impulsó el uso cotidiano de redes sociales como espacios digitales de interacción social entre los alumnos y profesores durante el confinamiento. La presente investigación se centra en conocer el uso que los alumnos de la Universidad Autónoma de Zacatecas (UAZ), México, le dan a Facebook, Instagram y WhatsApp. Para esto, se aplicó un instrumento con relación a la utilización de redes sociales a 1131 estudiantes de la UAZ. Para procesar la información que se obtuvo se realizó un análisis multivariado de la varianza (Manova, por sus siglas en inglés) para confirmar la codependencia entre las variables investigadas. Igualmente, se elaboró un análisis factorial exploratorio (AFE) para observar el agrupamiento de los ítems estudiados. Se concluye que el grado de estudios y el área del conocimiento en el que se desenvuelven los estudiantes de la UAZ sí influyen para que exista un empleo diferenciado de Facebook, Instagram y WhatsApp.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_ES
dc.relationhttps://www.actauniversitaria.ugto.mx/index.php/acta/article/view/3380es_ES
dc.relation.ispartofhttps://doi.org/10.15174/au.2022.3380es_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.sourceActa Universitaria, 32, 1–14es_ES
dc.subject.classificationCIENCIAS SOCIALES [5]es_ES
dc.subject.otherRedes socialeses_ES
dc.subject.otherestudianteses_ES
dc.subject.otheruniversidad públicaes_ES
dc.titleUtilización de redes sociales por estudiantes mexicanoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Utilización de redes sociales por estudiantes mexicanos.pdf585,41 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons