Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3027
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor557034es_ES
dc.contributor.other0000-0003-1588-5289es_ES
dc.coverage.spatialGlobales_ES
dc.creatorRangel Bernal, Laura-
dc.date.accessioned2022-08-23T19:26:36Z-
dc.date.available2022-08-23T19:26:36Z-
dc.date.issued2022-02-28-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.issn2007-1335es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3027-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-137-
dc.descriptionThe aim of this article is to explain the conditions that facilitated the access of girls and women to public schools after the restoration of the Republic as well as to inquire about the purpose of the education that this particular population were to receive. In order to do this, we take the case of Zacatecas and analyze primary sources such as discourses that were read in school ceremonies, local laws, and reports from the Board of Public Education, all pertaining to the period of 1868 to 1889, through the document analysis methodology. The results indicate that the purpose of women’s education was related to the formation of citizens. We see the infl uence of the liberal tradition that designated them as the primary educators of children. Additionally, we identify the presence of a hegemonic discourse that includes stereotypes related to the feminine ideal of the time, and to the domestic role of women as mothers and wives.es_ES
dc.description.abstractEste artículo tiene por objetivo explicar las condiciones históricas y sociales del ingreso de niñas y mujeres a las escuelas públicas del estado de Zacatecas después de la restauración de la República, e indagar las finalidades de la educación que debía impartirse a esta población en dichos establecimientos. La metodología empleada fue el análisis documental; para lo cual se conformó un corpus de trabajo con fuentes primarias entre las que se encuentran discursos leídos en ceremonias escolares, leyes educativas e informes de la Junta de Instrucción Pública, abarcando el periodo de 1868 a 1889. Los resultados muestran que dichas finalidades se vincularon con la formación de ciudadanos, dada la influencia del pensamiento ilustrado liberal que asignó a las mujeres la misión de ser las primeras educadoras de la niñez. Adicionalmente, se distingue un discurso hegemónico sobre la educación femenina donde aparecen estereotipos ligados al ideal femenino de la época y al rol doméstico de las mujeres como madres y esposas.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherSociedad Mexicana de Historia de la Educaciónes_ES
dc.relationhttps://doi.org/10.29351/rmhe.v10i19.380es_ES
dc.relation.ispartofhttps://www.rmhe.somehide.org/index.php/revistaes_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.sourceRevista Mexicana de Historia de la Educación, Vol X, No. 19, pp. 1-20.es_ES
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.otherhistoria de la educaciónes_ES
dc.subject.othereducación femeninaes_ES
dc.subject.otherescolarizaciónes_ES
dc.titleEscolarización de niñas y mujeres en Zacatecas y discursos sobre la educación femenina, 1868-1889es_ES
dc.title.alternativeSchooling of girls and women in Zacatecas and discourses on female education, 1868-1889es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rangel (2022) Escolarizacion de niñas y mujeres.pdf1,2 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons