Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3024
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor557034es_ES
dc.contributor.other0000-0003-1588-5289es_ES
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-2192-0047-
dc.coverage.spatialMéxicoes_ES
dc.creatorRangel Bernal, Laura-
dc.creatorAmaro Peñaflores, René-
dc.date.accessioned2022-08-23T19:16:22Z-
dc.date.available2022-08-23T19:16:22Z-
dc.date.issued2020-07-01-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.issn1657-3633es_ES
dc.identifier.issn2382-4794es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3024-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-134-
dc.descriptionIn Mexico, the relationship between the State and the Catholic Church has been an ever changing and complex one. In this article, we posit that beyond the realm of religious politics, these changes have influenced education politics giving that the State took over public education in the nineteenth century, relieving the Church from such duties, in addition to the fact that it established secularity as one of its ruling and foundational principles, which incited a dispute over the control of education. In this process, we distinguish three tendencies that mark the State discourse: radicalism, a spirit of conciliation, and the establishment of alliances between clergy and government. In addition, we identify three tendencies in the Catholic Church proceedings that go from trying to recuperate control over public education and the printing of text books, to a notorious interest in private education for the elites, to the controversies surrounding sex education.es_ES
dc.description.abstractEn México, la relación entre el Estado y la Iglesia católica ha sido cambiante y compleja. En este artículo sostenemos que más allá del ámbito de la política religiosa, estos cambios han incidido en la educación al asumirse el primero como educador, relevando a la Iglesia en dicho papel, y estableciendo la laicidad como principio rector y fundacional, lo cual incitó una querella por el control educativo. En el devenir de esta relación distinguimos tres tendencias que han marcado al discurso estatal y, consecuentemente, a las políticas educativas oficiales: el radicalismo, el espíritu de conciliación, y el establecimiento de alianzas entre clero y gobierno. A su vez, identificamos tres tendencias en el actuar de la Iglesia respecto de la querella escolar, transitando de la educación pública y la disputa por los libros de texto gratuitos, al interés por la educación privada de élites, y las controversias sobre la educación sexual.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Cartagenaes_ES
dc.relationhttps://doi.org/10.32997/2382-4794-vol.12-num.1-2020-3201es_ES
dc.relation.ispartofhttps://doi.org/10.32997/2382-4794-vol.12-num.1-2020es_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.sourceTaller De La Historia, Vol. 12, No. 1, pp. 28–52es_ES
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.otherHistoria de la educaciónes_ES
dc.subject.othereducación y Estadoes_ES
dc.subject.otherIglesia católicaes_ES
dc.subject.otherlaicidades_ES
dc.subject.otherlaicismoes_ES
dc.subject.othereducación sexuales_ES
dc.titleRelación Estado-Iglesia y educación en México: vínculos problemáticos entre Estado educador, laicismo y querella escolares_ES
dc.title.alternativeState-Church relationship and education in Mexico: problematic links between education status, secularism and school complaintes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ESTADO IGLESIA EDUCACION.pdf857,37 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons