Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3023
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor557034es_ES
dc.contributor.advisorSalvador Camacho Sandovales_ES
dc.contributor.other0000-0003-1588-5289es_ES
dc.coverage.spatialGlobales_ES
dc.creatorRangel Bernal, Laura-
dc.date.accessioned2022-08-23T19:09:27Z-
dc.date.available2022-08-23T19:09:27Z-
dc.date.issued2019-01-01-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.issn2219-1631es_ES
dc.identifier.issn2219-1631es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3023-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-133-
dc.descriptionEducation in Mexico has experimented a long process of secularization. Nevertheless, in the case of sexuality education, this process has been obstructed by conservative groups related to the Catholic Church that have fought to impede the teaching of sex education from a secular standpoint to minors. The aim of this article is to systematize the moments in which in which these groups have manifested their opposition through concrete actions during the 20th-21st century, and ponder the impact of this opposition in the process of secularization of education in order to stablish the responsibility of the State to limit the intervention of these social actors in the definition of sexuality education policies and contents, thus warranting its secular and scientific nature.es_ES
dc.description.abstractLa educación en México ha experimentado un largo proceso de secularización. No obstante, en el caso de la educación sexual, este proceso se ha visto obstaculizado por grupos conservadores vinculados a la Iglesia católica que pugnan por evitar que se imparta esta educación a menores de edad bajo un enfoque laico. El objetivo de este artículo es sistematizar los momentos en los que estos grupos se han manifestado a través de acciones concretas de oposición a largo del siglo XX y principios del XXI, así como ponderar el impacto que han tenido estas acciones en el proceso de secularización de la educación a fin de asentar la responsabilidad del Estado en lo que respecta a limitar la intervención de estos actores en la definición de políticas y contenidos de educación sexual para garantizar su carácter laico y científico.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherAsociación Latinoamericana de Sociologíaes_ES
dc.relationhttps://ojs.sociologia-alas.org/index.php/CyC/article/view/129/135es_ES
dc.relation.ispartofhttps://sociologia-alas.org/revista-controversias-y-concurrencias-ojs/es_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.sourceContreversias y Concurrencias Latinoamericanas, Vol. 11, No. 19, pp. 315-334es_ES
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.othersecularizaciónes_ES
dc.subject.othereducación sexuales_ES
dc.subject.otherlaicidades_ES
dc.subject.otherconservadurismoes_ES
dc.titleSecularización de la educación sexual: contienda histórica entre laicidad y conservadurismoes_ES
dc.title.alternativeSecularizing sexuality education: a historic contention between laicism and conservatismes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Secularización de la educacion sexual-2019.pdf172,58 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons