Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2993
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.other0000-0002-6861-2690es_ES
dc.contributor.other0000-0002-3011-5103es_ES
dc.contributor.other0000-0002-7306-1950es_ES
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-7306-1950-
dc.coverage.spatialMéxicoes_ES
dc.creatorGutiérrez Hernández, Norma-
dc.creatorCastillo Ruiz, Irma Faviola-
dc.creatorMagallanes Delgado, María del Refugio-
dc.date.accessioned2022-08-08T14:54:03Z-
dc.date.available2022-08-08T14:54:03Z-
dc.date.issued2022-07-31-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.issn2594-0449es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2993-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-103-
dc.descriptionThis work has as a common thread, the importance of educating people and its impact on the problem related to gender violence. The foregoing, due to the high rates that Mexico has in this area, which increased as a result of the contingency due to COVID-19. In this sense, a conceptual framework is taken up on what education is and what the category of gender and violence against women is. Based on the above, it is considered that cross through this type of content, mainly in formal education scenarios, allows people to create social impact; this last is essential to prevent, reverse and / or reduce the parameters that our country holds in terms of the exercise of violence against women. Thus, the imprint of an education with a gender perspective affects the generation of a historical awareness, with the construction of other scenarios of social coexistence, particularly with other behaviors and actions that dismantle discrimination, sexism and violence against women.es_ES
dc.description.abstractEste trabajo tiene como hilo conductor, la importancia de la educación de las personas y su impacto en la problemática de la generación de la violencia, particularmente, en la violencia de género. Lo anterior, en virtud de los altos índices que tiene México en este rubro, mismos que se incrementaron a raíz de la contingencia por el COVID-19. En este sentido, se retoma un marco conceptual sobre lo que es la educación, la categoría de género y la violencia contra las mujeres. Con base en lo anterior, se considera que el transversalizar este tipo de contenidos, principalmente en los escenarios de educación formal, permite en las personas un impacto social; mismo que se considera como indispensable para prevenir, revertir y/o disminuir los parámetros que ostenta nuestro país en cuanto al ejercicio de la violencia contra las mujeres. Así, la impronta de una educación con perspectiva de género incide en la generación de una conciencia histórica, con la edificación de otros escenarios de convivencia social, particularmente con otras conductas y acciones que desarticulen la discriminación, el sexismo y las violencias que se ejercen contra las niñas, jóvenes y mujeres.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecases_ES
dc.relationhttp://www.filha.com.mx/publicaciones/edicion/2022-07/la-impronta-de-la-educacion-en-las-personas-genero-violencia-y-conciencia-historica-por-norma-gutierrez-hernandez-irma-faviola-castillo-ruiz-y-maria-del-refugio-magallanes-delgadoes_ES
dc.relationhttp://www.filha.com.mx/upload/publicaciones/archivos/20220730170467_gutierrez_hernandez.pdfes_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.sourceRevista Digital FILHA No. 27, pp. 1-19es_ES
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.othereducaciónes_ES
dc.subject.othergéneroes_ES
dc.subject.otherviolenciaes_ES
dc.subject.otherconciencia históricaes_ES
dc.subject.othereducationes_ES
dc.subject.othergenderes_ES
dc.subject.otherviolencees_ES
dc.subject.otherhistorical awarenesses_ES
dc.titleLa impronta de la educación en las personas: género, violencia y conciencia históricaes_ES
dc.title.alternativeThe imprint of education on people: gender, violence and historical awarenesses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gutiérrez Hernández.pdf308,13 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons