Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2974
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor201629es_ES
dc.coverage.spatialGlobales_ES
dc.creatorGarcía Argüelles, Elsa Leticia-
dc.date.accessioned2022-07-05T15:50:11Z-
dc.date.available2022-07-05T15:50:11Z-
dc.date.issued2019-10-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.issn0377-628Xes_ES
dc.identifier.issn2215-2628es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2974-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-84-
dc.descriptionIn this essay are analyzed the strategic narrative and the pictures related to the chocolate within the José Carlos Carmona's novel Chocolate J/a\'Or (2008), and Julio Cortázar's tail "Circe" ()951). The word chocolate, its symbols and meanings when it is being eaten and at the moment of eating it and writing about it expands in the literary speech loving pictures, sensual, historie and economical as well as visual characteristics. Thus, it is performed an interpretation related to the propposal about the game and the art of Hans-Georg Gadamer, following the epigraph and reading key in the novel of Carmona: "Todo jugar es un ser jugado" (every play is a being played itself). Chocolate F/avor is about the life of the characters through an obsession dueto the chocolate, the love/lack of love, the chess and music: meanwhile in "Circe" it is shown chocolate's seduction in hands of Delia, which causes death of the Jovers with its marshmallows and liquors. The game with the readers arises from a fantastic prose and its possibil ities in the ambiguity of the narrative. Thereby, chocolate can be perceived from equidistant points of view; be experimented, tasted from the corporality of the protagonists, enjoying or agonizing with the bitter or sweet of the flavor.es_ES
dc.description.abstractEn este ensayo se analiza la estrategia narrativa y las imágenes relacionadas con el chocolate en la novela Sabor a Clwcolllte (2008), de José Carlos Carmona, y el cuento "Circe" (1951), de Julio Cortázar. La palabra chocolate, sus símbolos y sus significados al comerlo y escribirlo expanden dentro del discurso literario imágenes amorosas, sensuales, históricas y económicas, así como estéticas. Así mismo, se lleva a cabo una interpretación relacionada con la propuesta sobre el juego y el arte de Hans-Georg Gadamer. siguiendo el epígrafe y clave de lectura en la novela de Carmona: "Todo jugar es un ser jugado". Sabor a Chocolate trata la vida de los personajes a través de una obsesión por el chocolate, el amor/desamor, el ajedrez y la música: mientras que en "Circe" se evidencia la seducción del chocolate en las manos de Delia, quien provoca la muerte de los enamorados con sus bombones y licores. El juego con el lector surge desde una prosa fantástica y sus posibilidades en la ambigüedad de la narración. De este modo, el chocolate puede percibirse desde puntos equidistantes; ser experimentado, degustado desde la corporalidad de los protagonistas, gozando o agonizando con el sabor de lo amargo y Jo dulce.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Costa Ricaes_ES
dc.relationhttps://doi.org/10.15517/rfl.v44i2.34669es_ES
dc.relationhttps://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filylinges_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.sourceFilología y Lingüística 44 (2): 53-66, 2018es_ES
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.otherNarrativaes_ES
dc.subject.otherinterpretaciónes_ES
dc.subject.otherimágenes.juegoes_ES
dc.subject.otherchocolatees_ES
dc.subject.otherNarrativees_ES
dc.subject.otherinterpretationes_ES
dc.subject.otherimageses_ES
dc.subject.otherplayes_ES
dc.titleLas imágenes del chocolate y el juego en Sabor a chocolate de José Carlos Carmona y "Circe" de Julio Cortázares_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022_07_05_10_17_18.pdf1,93 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons