Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2890
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.other0000-0002-9480-6528es_ES
dc.coverage.spatialMéxicoes_ES
dc.creatorSalguero Perea, José Juan-
dc.date.accessioned2022-02-01T22:57:59Z-
dc.date.available2022-02-01T22:57:59Z-
dc.date.issued2022-01-31-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.issn2594-0449es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2890-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-10-
dc.descriptionThe present writing is the result of the artistic, aesthetic and historical look of a set of magnificent images of the Mexican Revolution, specifically of 10th of February, 1913 in the so-called The Ten Tragic Days. From this gaze, the space-time relationship of a series of images is exposed that show us the peculiar artistic gaze of the photographers Félix Miret, Sabino Osuna, Samuel Tinoco and Eduardo Melhado, in photographs that were initially thought to be unconnected. It is based precisely on the fact that the artistic view of these images as a whole expands our knowledge of the events that occurred on that day in 1913. In addition, it is exposed how a pre-war episode was represented in the media in the streets of Mexico City, which transports us to the moments when the putschists forces wait for the arrival of the Federal Army. The foregoing made us resort to a methodology of image analysis that is inscribed in an artistic, historical and descriptive aspect.es_ES
dc.description.abstractEl presente escrito es el resultado de la mirada artística, estético e histórico de un conjunto de magníficas imágenes de la Revolución Mexicana, específicamente del 10 de febrero de 1913 en la llamada Decena Trágica. A partir de dicha mirada se expone la relación espacio-temporal de una serie de imágenes que nos muestran la peculiar mirada artística de los fotógrafos Félix Miret, Sabino Osuna, Samuel Tinoco y Eduardo Melhado, en fotografías que en un principio se pensaban inconexas. Se parte precisamente de que la mirada artística en conjunto de dichas imágenes amplía nuestro conocimiento sobre los hechos ocurridos aquel día de 1913. Además, se expone cómo se representó en los medios un episodio prebélico en las calles de la Ciudad de México, que nos transporta a los momentos de espera de las fuerzas golpistas a la llegada del Ejército Federal. Lo anterior nos hizo recurrir a una metodología del análisis de la imagen que está inscrita en una vertiente histórica, artística y descriptivaes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE ZACATECASes_ES
dc.relationhttp://www.filha.com.mx/publicaciones/edicion/2022-01/la-decena-tragica-lunes-10-de-febrero-de-1913-por-jose-juan-salguero-pereaes_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.sourceRevista Digital FILHA. Ene-jul 2022. Año 17. Núm. 26, pp. 1-23es_ES
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.otherDecena Trágicaes_ES
dc.subject.otherMirada artísticaes_ES
dc.subject.otherFotografíaes_ES
dc.subject.otherFotógrafos de la revoluciónes_ES
dc.subject.otherRevolución Mexicanaes_ES
dc.subject.otherThe Ten Tragic Dayses_ES
dc.subject.otherVisual analysises_ES
dc.subject.otherPhotographyes_ES
dc.subject.otherPhotographers of the Revolutiones_ES
dc.subject.otherThe Mexican Revolutiones_ES
dc.titleLa decena trágica, lunes 10 de febrero de 1913es_ES
dc.title.alternativeThe Ten Tragic Days, Monday, February 10, 1913es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LA DECENA TRÁGICA.pdf865,93 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons