Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2774
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.other0000-0002-9480-6528es_ES
dc.coverage.spatialMéxicoes_ES
dc.creatorSalguero Perea, José Juan-
dc.date.accessioned2021-07-31T18:57:33Z-
dc.date.available2021-07-31T18:57:33Z-
dc.date.issued2021-07-31-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.issn2594-0449es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/2774-
dc.descriptionThis writing is the result of the visual, aesthetic and historical analysis of a magnificent lithographic print of the Mexico Album and its Surroundings (1855-1856), specifically of the “Interior of the Cathedral of Mexico. On April 26, 1855, when the Dogmatic Declaration of the Immaculate Conception of María Santísima was celebrated”. Based on this analysis, a part of how nineteenth-century Mexican society “appropriated” its city is exposed through the use of public and religious spaces; deeply rooted cultural phenomenon that was largely due to civic and religious commemorations and festivities. Very peculiar historical context since even in the second half of the XIX century the idiosyncrasy of independent Mexico continued to be configured and defined. The large number of details that the lithographic stamp contains, as well as the other stamps that complement the album, help us to decode and evoke the social environment that existed just three years before the War of the Reform began, whose laws promoted mainly by Benito Juárez they would substantially affect the ecclesiastical institution. The method used to address the image of the city is an analysis inscribed in a symbolic-descriptive aspect. This aspect implies an approach to the different analytical levels of the image, of which the technical, the compositional and the narrative stand out. Through this, a kind of picturesque-manners discourse was deciphered which was frequently resorted to at that time for the construction of national identity. In the end, it will be possible to have a special approach to the image that in those years it was tried to project of Mexico and the Mexicans.es_ES
dc.description.abstractEl presente escrito es el resultado del análisis visual, estético e histórico de una magnífica estampa litográfica del álbum México y sus Alrededores (1855-1856), específicamente del “Interior de la Catedral de México en el día 26 de abril del año de 1855 en que se celebró en ella la Declaración Dogmática de la Inmaculada Concepción de María Santísima”. A partir de dicho análisis se expone una parte de cómo la sociedad mexicana decimonónica “se apropiaba” de su ciudad a partir del uso de los espacios públicos y religiosos; fenómeno cultural de arraigamiento que en buena medida se debió a las conmemoraciones y festividades tanto cívicas como religiosas. Contexto histórico muy peculiar, ya que aún en la segunda mitad del siglo XIX seguía configurándose y definiéndose la idiosincrasia del México independiente. La gran cantidad de detalles que contiene la estampa litográfica, así como las otras estampas que complementan el álbum, nos ayudan a decodificar y evocar el ambiente social que se vivía justamente tres años antes de que diera comienzo la Guerra de Reforma, cuyas leyes impulsadas principalmente por Benito Juárez afectarían sustancialmente a la institución eclesiástica. El método que se utilizó para abordar la imagen de la ciudad es un análisis inscrito en una vertiente simbólica-descriptiva. Esta vertiente implica una aproximación a los distintos niveles analíticos de la imagen de los que destacan el técnico, el compositivo y el narrativo. Por medio de ello, se fue descifrando una especie de discurso pintoresco-costumbrista al que se recurrió frecuentemente en esa época para la construcción de la identidad nacional. Al final, se podrá tener un especial acercamiento a la imagen que, en esos años, se trataba de proyectar de México y los mexicanos.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecases_ES
dc.relationhttp://www.filha.com.mx/publicaciones/edicion/2021-06/interior-de-la-catedral-de-mexico-litografia-de-la-declaracion-dogmatica-de-la-inmaculada-concepcion-de-maria-santisima-por-jose-juan-salguero-pereaes_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Estados Unidos de América*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.sourceRevista Digital FILHA No. 25, pp. 1-19es_ES
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.otherInmaculada Concepciónes_ES
dc.subject.otherMéxico y sus alrededoreses_ES
dc.subject.otherLitografíaes_ES
dc.subject.otherCasimiro Castroes_ES
dc.subject.otherFestividades_ES
dc.subject.otherImmaculate Conceptiones_ES
dc.subject.otherMexico and its Surroundingses_ES
dc.subject.otherLithographyes_ES
dc.subject.otherCasimiro Castroes_ES
dc.subject.otherFestivityes_ES
dc.titleInterior de la catedral de México: litografía de la declaración dogmática de la Inmaculada Concepción de María Santísimaes_ES
dc.title.alternativeInterior of the cathedral of Mexico: lithograph of the dogmatic declaration of the Immaculate Conception of Maria Santisimaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20210731183871_catedral_litografia.pdf1 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons