Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/1960
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor45767es_ES
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0003-3627-8509-
dc.coverage.spatialMéxico, siglo XIXes_ES
dc.creatorOrtiz Sánchez, Lourdes-
dc.date.accessioned2020-05-25T20:05:09Z-
dc.date.available2020-05-25T20:05:09Z-
dc.date.issued2014-11-23-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.isbn978-607-8028-62-7es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/1960-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48779/7vab-rv04-
dc.descriptionFernández de Lizardi was a writer and journalist who made a commitment to educate citizens through his publications, in the political, social and moral aspects; He took his pedagogical proposals from Rousseau, Fenelón and Moro, and applied them to the viceregal context, in the socio-historical situation that the colony lived, in its transit to an independent nation. He was concerned with the integral education of men and women, outlined a model of a modern family with a patriarchal character, in which the man is the leader and mentor of all the members. In The education of women or Quixotita and her cousin ..., with a marked pedagogical and moralizing tendency, she shows the characteristics of the good and the bad family.es_ES
dc.description.abstractFernández de Lizardi fue un literato y periodista que asumió el compromiso de educar a los ciudadanos a través de sus publicaciones, en los aspectos político, social y moral; sus propuestas pedagógicas las tomó de Rousseau, Fenelón y Moro, y las aplicó al contexto virreinal, en la coyuntura socio-histórica que vivió la colonia, en su tránsito a una nación independiente. Se preocupó por la educación integral de hombres y mujeres, perfiló un modelo de familia moderna de carácter patriarcal, en la que el varón es el líder y mentor de los todos los integrantes. En La educación de las mujeres o La Quijotita y su prima…, de marcada tendencia pedagógica y moralizante, muestra las características de la buena y la mala familia.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherTexerees_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAtribución-SinDerivadas 3.0 Estados Unidos de América*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/*
dc.sourceDiálogos Contemporáneos en las Humanidades. Educación, Historia, Filosofía, Emilia Recéndez Guerrero y Juan José Girón, coordinadores, p. 139-154es_ES
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.otherEducación moral, familiaes_ES
dc.subject.otherfamiliaes_ES
dc.subject.othereducación integrales_ES
dc.subject.otherFernández de Lizardies_ES
dc.titleBuena y mala educación y sus consecuencias en La Quijotita y su primaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartes_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Letras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(2014) Cap libro Buena y mala educación Quijotita Diálogos.pdfVersión publicada42,09 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons