Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/1651
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor333459es_ES
dc.contributor240571es_ES
dc.contributor254157es_ES
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-7306-1950-
dc.coverage.spatialFinales del siglo XIX y principios del XX en Zacatecas, México.es_ES
dc.creatorMagallanes Delgado, María del Refugio-
dc.creatorGutiérrez Hernández, Norma-
dc.creatorRodríguez González, Josefina-
dc.date.accessioned2020-04-14T19:38:24Z-
dc.date.available2020-04-14T19:38:24Z-
dc.date.issued2019-11-18-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/1651-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48779/5wtw-r687-
dc.descriptionThis paper explains the representations made by the Lay State of childhood and children through the Moral Practica school book in Zacatecas from 1888 to 1908, in the context of the laicization of education and teaching, the modernization of the curriculum and school materials, based on archival sources and specialized bibliography. Childhood was considered a stage of preparation for a domestic, productive and political life; Children's nature was made up of three dimensions: intellectual, physical, and moral; and the lay school was the cultural agency that was to mold the civic and moral virtues of the learners. The teaching of morality consists in compromising the conduct of the individual with the natural and social order, using reason and conscience. The lessons of the Treaties of Moral Practice addressed to the children from first to fourth grade of primary school of Professor Manuel Santini emphasized that the fulfillment of the duty was based on the construction of conscience, well-being and moral happiness in childhood, but this extended to adult life. In the lessons, infants are the main actors in the stories, they appear in domestic and public spaces as an agent who plays various roles; his behavior is always observed and valued as perfect and imperfect; and children are subject to control and punishment by adults, institutions, laws and good customs.es_ES
dc.description.abstractEsta ponencia explica las representaciones que hizo el Estado laico de la infancia y los niños a través del libro escolar de Moral Práctica en Zacatecas de 1888 a 1908, en el contexto de la laicización de la educación y la enseñanza, la modernización de la currícula y materiales escolares, con base en fuentes de archivo y bibliografía especializada. La infancia fue considerada una etapa de preparación para una vida doméstica, productiva y política; la naturaleza de los niños estaba compuesta de tres dimensiones: intelectual, física y moral; y la escuela laica era la agencia cultural que debía moldear las virtudes cívicas y morales de los educandos. La enseñanza de la moral consiste en avenir la conducta del individuo con el orden natural y social, empleando la razón y la conciencia. Las lecciones de los Tratados de Moral Práctica dirigidas a los niños de primer a cuarto grado de primaria del profesor Manuel Santini enfatizaban que el cumplimiento del deber ser decantaba en la construcción de la conciencia, bienestar y felicidad moral en la infancia, pero éste se extendía a la vida adulta. En las lecciones, los infantes son los actores principales de los relatos, aparecen en los espacios domésticos y públicos como un agente que desempeña varios roles; su comportamiento siempre es observado y valorado como perfecto e imperfecto; y los niños son sujetos de control y castigo por parte de los adultos, las instituciones, las leyes y las buenas costumbres.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherConsejo Mexicano de Investigación Educativaes_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Estados Unidos de América*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.sourceXV Congreso Nacional de Investigación Educativa. Acapulco, Guerrero, México. 18-22 de noviembre del 2019. México, pp. 1-9.es_ES
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.otherInfanciaes_ES
dc.subject.otherMorales_ES
dc.subject.otherVirtudes laicases_ES
dc.titleInfancia: enseñanza de la moral y virtudes laicas en Zacatecas, 1888-1908es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceProceedingses_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- M. en Educ. y Des. Prof. Doc.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019. Memoria Ponencia COMIE.pdfMemoria Infancia: enseñanza de la moral y virtudes laicas en Zacatecas, 1888-1908208,12 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons