Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/1601
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor240571es_ES
dc.contributor35415es_ES
dc.contributor333459-
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-7306-1950-
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-8482-3471-
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-6861-2690-
dc.coverage.spatialZacatecas, Méxicoes_ES
dc.creatorMagallanes Delgado, María del Refugio-
dc.creatorRomán Gutiérrez, Ángel-
dc.creatorGutiérrez Hernández, Norma-
dc.date.accessioned2020-04-13T18:52:35Z-
dc.date.available2020-04-13T18:52:35Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.isbn978-607-9455-59-0es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/1601-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48779/q2eb-za48-
dc.descriptionThis research addresses the recognition of otherness in school as a necessity to develop educational competence to learn to be and live with others, which since the 1990s was part of the four essential pillars for the education of the future. The problem of learning otredad is based on the fact that today's societies place the coexistence of a progressive heterogeneity of people, communities, origins, languages, cultures and identities, however school violence has increased in any of its manifestations, this paradox is due to the fact that schools cannot be agencies of social exclusion. The emergence of policies in favor of the management of coexistence in the educational system in Mexico in a challenge for the entire school community. At school, educational agents have not taken over these changes synchronously, nor have individuals in their role as teachers and students make use of the reason to leave their minority of political and cultural age, and assume diversity as an essential part of democratic society.es_ES
dc.description.abstractEsta investigación aborda el reconocimiento de la otredad en la escuela como una necesidad para desarrollar la competencia educativa aprender a ser y convivir con los demás, que desde los años noventa del siglo XX formó parte de los cuatro pilares esenciales para la educación del futuro. La problemática del aprendizaje de la otredad se fundamenta en el hecho de que las sociedades actuales ubican la coexistencia de una heterogeneidad progresiva de personas, comunidades, orígenes, lenguas, culturas e identidades, empero se ha incrementado la violencia escolar en cualquiera de sus manifestaciones, esta paradoja se debe a que las escuelas no pueden ser agencias de la exclusión social. La emergencia de políticas a favor de la gestión de la convivencia en el sistema educativo en México en un reto para toda la comunidad escolar. En la escuela, los agentes educativos no se han apoderado de estos cambios de forma sincrónica, ni han hecho que los individuos en su rol de docentes y estudiantes, hagan uso de la razón para salir de su minoría de edad política y cultural y, asuman la diversidad como parte esencial de la sociedad democrática.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherTaberna Libraria Editoreses_ES
dc.relation.isbasedonDesarrollo educativo y sociedad contemporáneaes_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Estados Unidos de América*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.otherOtredad en la escuelaes_ES
dc.subject.otherViolencia escolares_ES
dc.subject.otherGestión de la convivencia escolares_ES
dc.titleLa otredad en la escuela: violencia y gestión de la convivencia escolares_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartes_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- M. en Educ. y Des. Prof. Doc.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CAP OTREDAD ESCUELA 2018.pdf1,71 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons