Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/1108
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor339061es_ES
dc.contributor.other0000-0002-6520-1343es_ES
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-6520-1343-
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-6170-6918-
dc.coverage.spatialZacatecas, Méxicoes_ES
dc.creatorBañuelos Sánchez, Elizabeth Cristina-
dc.creatorRodríguez González, Josefina-
dc.creatorRodríguez González, Lizeth-
dc.creatorAguilar Reveles, Sergio-
dc.date.accessioned2019-09-20T15:12:34Z-
dc.date.available2019-09-20T15:12:34Z-
dc.date.issued2017-01-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.identifier.issn1657-4915es_ES
dc.identifier.issn2389-7856es_ES
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/1108-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48779/09hw-fw32-
dc.descriptionThe results of a research carried out in the state of Zacatecas, México, aiming at probing teachers perceptions about the Educative Reform (RE) to elementary school education approved in 2013 in the country are presented. Structural reforms served as the research theoretical frame and are the starting point to analyze changes that reorganized educative institutions in general. The information gathering was conducted by an interview with open answers, focusing on the aspects which have direct effects on teachers: evaluation, entry requirements and the job continuity. The results show that most teachers do not oppose the evaluation, provided that it is used as a tool for improving their teaching practice. Yet they do mistrust the transparency of the system, since they consider that the RE is a hidden mechanism to fire teachers, instead of a mechanism to improve the quality of education.es_ES
dc.description.abstractEn el presente artículo se describen los resultados de la investigación que fue realizada en el estado de Zacatecas, México, con el objetivo de conocer la percepción que tienen los docentes de educación primaria sobre la Reforma Educativa (RE) aprobada en el 2013. El marco teórico de la investigación son las reformas estructurales, que sientan las bases para analizar los cambios que reorganizan a las instituciones en conjunto. La recolección de la información se realizó mediante una entrevista con preguntas abiertas, enfocándose en los aspectos que tienen una repercusión directa sobre los docentes: la evaluación, los requisitos de ingreso y la permanencia. Los resultados dejan ver que los docentes en su mayoría no se oponen a la evaluación, mientras sirva como una herramienta para mejorar su práctica docente, aunque muestran desconfianza de la transparencia del sistema, al considerar que la RE es un mecanismo disfrazado para despedir maestros y que estos cambios no tendrán repercusiones en la calidad de la educación.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUNIMAGDALENAes_ES
dc.relationhttp://dx.doi.org/10.21676/23897856.2066es_ES
dc.relationhttp://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/2066es_ES
dc.relation.urigeneralPublices_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Estados Unidos de América*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.sourcePraxis. Vol. 13 Núm. 1 (2017), enero-junioes_ES
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]es_ES
dc.subject.otherReforma Educativaes_ES
dc.subject.otherEducación primariaes_ES
dc.subject.otherDocenteses_ES
dc.subject.otherEvaluaciónes_ES
dc.titleLa perspectiva de los docentes de educación primaria sobre la reforma educativa en Zacatecas, Méxicoes_ES
dc.title.alternativeElementary school teachers perspective about educative reform in Zacatecas, Méxicoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_LaPerspectivaDeLosDocentesDeEducacionPrimariaSobre.pdf189,97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons